23948sdkhjf

Moden mekaniker: Jeg kunne ikke tænke mig noget andet

Det er svært for maskinbranchen at finde kvalificerede mekanikere. Vi har talt med en af dem, der har valgt at blive samme sted

Maskinimportørerne og – forhandlerne, som skal finde servicefolk, er i disse år på en hård opgave, for dels er der rigtigt travlt på værkstederne, og dels er der rigtig mange maskiner ude at køre, som skal serviceres. Så der er rift om de gode folk, og der i dag også nye krav til at kunne servicere maskinerne.

En af dem er 57-årige Henrik Kaarslev, entreprenørmekaniker, der har været med i udviklingen i meget snart fire årtier. Han har nemlig arbejdet med CAT-maskiner, lige siden han som 17-årig blev ansat som arbejdsdreng i det daværende Enmaco Maskiner, der tilbage i 1982 importerede Caterpillar maskinerne i Danmark.

- Jeg blev hurtigt sat i lære, og har hængt ved under skiftende ejere, Enmaco, Geveke, Pon og nu Zeppelin Danmark.

Det er gået slag i slag, og forklaringen på, at jeg ikke har skiftet, skyldes flere ting. Dels er det maskiner, jeg kan lide at arbejde med, jeg kender mange af kunderne rigtigt godt, og så har jeg henad vejen fået nogle spændende opgaver i udlandet, siger han til Mester Tidendes søsterblad, Licitationen Byggeriets Dagblad.

Henrik Kaarslev bor i Rønnede med sin familie, og kører som regel ud hjemmefra, men er jævnligt inde i afdelingen på Park Allé i Brøndby for at hente reservedele og tømme bilen, som hurtigt bliver fyldt, når han er ude ved maskinerne.

Maskinerne udvikler sig

Det går stærkt med den teknologiske udvikling på maskinerne, og det kræver noget at følge med:

- Du kan som mekaniker ikke sætte dig på sidelinjen og kigge på. Du er nødt til at følge med, og have føling med, hvordan teknologierne udvikler sig.

Der er i dag mange computere på en ny maskine, og det skal du jo kunne håndtere, med hensyn til fejlfinding og så videre, siger han og tilføjer:

Du kan som mekaniker ikke sætte dig på sidelinjen og kigge på. Du er nødt til at følge med, og have føling med, hvordan teknologierne udvikler sig Henrik Kaarslev, entreprenørmekaniker, Zeppelin Danmark

- Det eneste område, jeg har meldt lidt fra på, er GPS-udstyr. Det er et så specielt og tidskrævende område, at jeg har sagt, at det må andre tage sig af. Men alt øvrig elektronik skal jeg nok finde ud af, siger han.

Han er også blevet sendt ud på andre maskintyper, som for eksempel marinemotorer og powerpacks.

I udlandet

Henrik Kaarslev har som nævnt været ude og arbejde for sit firma en række gange. Jamaica, Afrika og Grønland er nogle af eksemplerne. Sidstnævnte har han været mange gange, men vil efterhånden hellere være hjemme.

- Tidligere kunne vi jo nok få tiden til at gå med at se noget, når vi havde fri, men når vi i dag ikke må arbejde igennem, men skal holde klokken 16, så vil jeg hellere være hjemme end at sidde og kukkelure på et hotelværelse, siger han og henviser til familielivet.

Men herhjemme har han også overarbejde, typisk 200-300 timer årligt.

- Det skyldes, at kundernes maskiner jo helst skal stå stille, mens vi arbejder på dem, så det er nogle gange aften- og weekendarbejde, smiler han.

Stor efterspørgsel

Når Henrik Kaarslev har valgt at blive hvor han er, så er det ikke fordi det har skortet på tilbud:

- Jeg har da fået mange forespørgsler henad vejen, men det handler om, at jeg er godt tilfreds med det sted jeg er, og er der noget jeg mangler, så ved jeg at det bliver taget seriøst, når jeg spørger.

Jeg kan få det nogenlunde som jeg vil have det, og har indflydelse på, hvordan jeg tilrettelægger arbejdet, så jeg forlanger egentligt ikke mere, siger han.

Jeg har da fået mange forespørgsler henad vejen, men det handler om, at jeg er godt tilfreds med det sted jeg er, og er der noget jeg mangler, så ved jeg at det bliver taget seriøst, når jeg spørger Henrik Kaarslev, entreprenørmekaniker, Zeppelin Danmark.

Han kan godt lide at komme ud til folk han kender, for eksempel i grusgravene:

- Det er mere afslappet, og så kan tingene jo lade sig gøre mere fleksibelt, når man kender hinanden. Det kan jeg rigtig godt lide, og nogle af dem, jeg samarbejder med, har jeg jo kendt i rigtig mange år. Så det handler jo meget om personlige relationer, siger han.

De bliver yngre

Ifølge Henrik Kaarslev er der stor forskel på de unge, der kommer ind i faget.

- Gennemsnitsalderen er faldende hos os selv, og når man møder de unge derude, så er der stor forskel på dem.

De dygtige er dem, der brænder for faget, og som virkeligt er interesserede og motiverede. Men der er også unge derude, som på en eller anden måde bliver fejlplacerede, og det ender ikke godt.

Det er en skam for alle parter, siger han og understreger at hans egne yngre kolleger er dygtige unge, der nok skal komme frem i verden.

- Jeg er selv vist nok den næstældste mekaniker i Zeppelin, så tiden går….

Nye drivmidler

Henrik er også nødt til at forholde sig til nye typer af maskiner. Efterhånden er det jo ikke bare dieselmotorer, men også større maskiner med delvis eldrift og hybriddrift i forskellige afskygninger.

Vi skal jo også kunne fejlfinde og servicere en gravemaskine med elektrisk fremdrift og med en dieselgenerator. Derfor er man nødt til at følge med tiden og udviklingen siger han. 

Han er også kommet til at servicere mange udlejningsmaskiner, som jo er ude og fungere hos lejekunderne.

- Det er klart blevet mere og mere, siger han.

Henrik Kaarslev har ikke planer om at stoppe foreløbigt, selvom han har 40 års jubilæum i december.

- Hvis helbredet vil, kan jeg godt se mig selv arbejde til jeg skal være folkepensionist. Det kan være jeg bliver nødt til at drosle ned på de tunge opgaver, overarbejde med videre, men jeg elsker mit job, og vil gerne blive ved med at arbejde, siger han.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094