23948sdkhjf

Byggecenterkæde udvider flåden af elektriske lastbiler

Stadig flere bygherrer ønsker emissionsfri levering af byggematerialer

Da STARK sidste år sendte Danmarks første elektriske kranbil på gaden, kørte byggecenterkæden ind i ukendt territorium. Erfaringerne med den miljøvenlige lastbil har dog været så gode, at STARK nu har bestilt endnu en el-drevet lastbil – og det bliver helt sikkert ikke den sidste.

- Byggeriet står for en stor del af CO2-udledningen, og som markedsleder ønsker vi at tage ansvar for at gøre noget ved den udfordring, siger logistikdirektør i STARK, Jan Breinholt.

- Lastbiltransport er blandt de indsatsområder, hvor vi kan lave meget store forbedringer. Hver gang vi skifter fra diesel til el-drift, fjerner vi både udslippet af klimagasser som CO2 og sundhedsskadelige sodpartikler.

Krav fra flere bygherrer

Det er ikke kun miljøet, der har gavn af flere elektriske lastbiler. Det kan også være en fordel for STARKs kunder.

- Særligt i København ser vi stadig flere bygherrer, der ønsker eller kræver emissionsfrie byggepladser, fortæller Jan Breinholt.

- Her bliver det en klar konkurrencefordel for vores kunder, at vi kan hjælpe dem med emissionsfri levering af byggematerialer med vores elektriske lastbiler.

Fungerer lige så godt

STARKs logistikafdeling er begejstrede for elektriske lastbiler, og har høstet mange gode erfaringer med Danmarks første kranbil på 100 procent strøm.

- Efter et par dages indkøring har el-lastbilen kørt fejlfrit, fortæller logistikchef i STARK, Brian Patzlaff.

- Vores oplevelse er, at den fungerer lige så godt og stabilt som en traditionel, dieseldrevet lastbil – bare uden røg og støj.

- Batteriet giver 180-220 km’s kørsel pr. opladning, og det rækker fint til en hel dags distribution i København.

- Omkostningerne er en større udfordring. En el-lastbil er tre gange så dyr som en tilsvarende, der kører på diesel. Til gengæld er den elektriske noget billigere i drift, så over 8-10 år ender udgiften ”kun” med at være cirka det dobbelte af en diesel-lastbil.

Kræver meget strøm

- Lastbilen er opbygget efter vores standardkoncept for lastbiler, og det har vist sig at fungere fint for den el-drevne udgave. Til gengæld har det krævet en del arbejde at skaffe tilstrækkeligt med strøm til opladningen. Det kræver meget strøm at oplade den elektriske lastbils store batterier, og mange steder er forsyningsnettet ikke helt klar til det.

- Men den udfordring har vi løst. Når arbejdsdagen er slut, sætter chaufføren bare stikket i lastbilen og går hjem – så er den fuldt opladet næste morgen og klar til dagens opgaver. Det er nem måde at ’tanke’ på for chaufføren, slutter Brian Patzlaff.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079