23948sdkhjf

TikTok og QR-koder: Byggecenterkæde vil hente flere unge og kvinder med nyt rekrutteringstiltag

Byggekæden Bygma går nye vegne for at tiltrække fremtidens arbejdskraft. Et samarbejde med influencere og en højere grad af medarbejderinvolvering er blandt de nye tiltag, der skal få flere unge i en salgstrainee-uddannelse i Bygma.

I Bygma forsøger man at stå styrket i den konkurrence om de unge, der er klar til at tage en erhvervsrettet uddannelse. En konkurrence, der kun tager til i intensitet grundet faldet af unge, der ikke vælger den retning i livet, samt et stadigt stigende antal virksomheder tager handelselever ind.

-Samtidig med at udbuddet er blevet større, ønsker mange unge - i en post coronatid - at rejse ud i verden og realisere sig selv. De har ikke så travlt med at gå i gang med en uddannelse, så vi ser færre ansøgere til vores elevstillinger, fortæller Bygmas Hr direktør, Annette Sondrup, i en pressemeddelelse.

For at fange de unge skal der tænkes ud af boksen

Annette Sondrup fortæller videre, at Bygma har en målsætning om, at 3 % af arbejdsstyrken udgøres af unge under uddannelse, at man i byggekæden til stadighed mellem 80 og 100 unge i gang med et uddannelsesforløb.

- Hvis vi skal fastholde dette mål, må vi tænke ud af boksen. Vi har derfor indgået samarbejde med tre unge influencere, som vil skabe opmærksomhed om Bygma på deres egne kanaler på de sociale medier, fortæller Annette Sondrup.

En af disse influencere er Amalie Rosaline, der har flere end 40.000 følgere på TikTok. En stor del af hendes følgere er folkeskoleelever, hvorfor hun også selv ser hendes følgere som den perfekte målgruppe for visionen om at påvirke flest muliges uddannelsesvalg.

- 70 % af mine følgere er piger, og det passer jo rigtig godt med, at Bygma gerne vil have flere kvindelige elever. For Bygma skal jeg bl.a. lave små videoer, hvor jeg formidler kendskab til branchen og fortæller om bæredygtighed. Det er en både spændende og meningsfuld opgave, siger hun

Mød en Bygma-elev direkte på mobilen

Et andet tiltag, man håber kan være med til at øge interessen for er erhvervsrettet uddannelse, er en mere direkte involvering af de mennesker, der allerede har valgt at gøre karriere hos Bygma, fortæller Annette Sondrup.

-I Bygmas nye landsdækkende elevrekrutteringskampagne kan kommende kandidater møde vores egne medarbejdere direkte på mobilen, siger hun og uddyber:

- QR-koder bliver brugt på forskellige elementer i kampagnen, herunder på plakater, som kommer til at hænge på 62 uddannelsesinstitutioner og på flyers i alle Bygmas forretninger.

I forlængelse af samme tiltag vil Bygma også skrue op for sin og medarbejdernes tilstedeværelse på store karrieremesser over hele landet, som er initieret af Uddannelsesnævnet under Dansk Industri, ligesom virksomheden er at finde ved arrangementer på lokale handelsskoler.

Her vil de også have et ekstra fokus på at få flere kvinder ind i virksomheden.

- De kvinder vi får ind i vores fag kommer med en god energi og er super ambitiøse. Det giver en god dynamik til hele teamet. Vi skal bare have flere til at få øjnene op for de mange karriereveje, der er i Bygma, slutter Anette Sondrup.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078