23948sdkhjf

Der er masser af penge at spare, hvis byggebranchen lærer at håndtere sine konflikter

Byggebranchen er ofte skueplads for konflikter mellem bygherrer, rådgivere og entreprenører, hvilket anslås til at koste byggebranchen årligt. Ny publikation fra Værdibyg giver parterne i byggeriet viden og redskaber til at opdage, forstå og løse konflikter i tide

Mediationsinstituttet har tidligere anslået, at konflikter koster byggebranchen omkring 2,2 mia. kroner om året, svarende til 22 procent af branchens resultat efter skat.

Der er altså store kontante fordele ved at få sænket konfliktniveauet i byggeriet, så det er oplagt at finde ud af, hvor og hvordan man kan blive bedre til at forebygge konflikter i byggeprojekter. Værdibyg forsøger at give svaret i en ny publikationsserie, der er støttet af Realdania.

Samarbejdet er også udfordret af, at incitamentet til at investere i fællesskabet og opbygning af gensidig tillid er lille, da parterne kun arbejder sammen i en begrænset periode Mette Skouenborg, seniorprojektleder i Værdibyg.

Pressede budgetter

Der er klart en tendens til, at lunten bliver kortere, når tidsplan og budget skrider. Sådan er det i alle brancher, men det gælder i særdeleshed i byggeriet, hvor tilbudsgiverne ofte har skåret ind til benet for at vinde udbuddet.

Der er også særlige forhold i byggeriet, som medvirker til at skabe en øget konfliktkultur, men som ikke kan henføres til byggesagers kompleksitet eller pressede budgetter og tidsplaner.

- Der er mange forskellige virksomheder, aktører og fag i et byggeprojekt - med hver deres fagidentitet og -sprog. Samarbejdet er også udfordret af, at incitamentet til at investere i fællesskabet og opbygning af gensidig tillid er lille, da parterne kun arbejder sammen i en begrænset periode, forklarer seniorprojektleder i Værdibyg Mette Skouenborg, som er redaktør på udgivelsen, og fortsætter:

- Desuden er omgangstonen ofte både kontant og lidt firkantet, og man risikerer ikke at blive taget seriøst, hvis man gerne vil ”tale rundt om tingene.

I byggebranchen tales der meget om god fag- og projektledelse, men vi skal måske til at tale mere om den gode personaleledelse og udvikling af en sund kultur Mette Skouenborg, seniorprojektleder i Værdibyg

Nye kompetencer

Derfor er der både behov for et øget ledelsesmæssigt fokus på at skabe en kultur, hvor det er okay at sige fra og sætte ord på sine bekymringer, når konflikter drøftes og håndteres, mener Mette Skouenborg.

Branchen er en smule udfordret af det faktum, at størstedelen af ledere i byggeriet kommer med en teknisk uddannelse. Derfor kræver det både nye ledelseskompetencer og -fokus også at kunne skabe en konstruktiv kultur i et projekt.

- I byggebranchen tales der meget om god fag- og projektledelse, men vi skal måske til at tale mere om den gode personaleledelse og udvikling af en sund kultur, udtaler Mette Skouenborg.

Når byggeprojektets deltagere får en grundlæggende forståelse for konflikternes natur, bliver det også nemmere at tale om og løse op for konflikterne, fordi man kan se, at det er ikke onde intentioner, der står bag uenigheden, men måske bare forskellige opfattelser af situationen Anne Buh, Buhl Mediation

Forstå konflikter

Publikationen er udarbejdet i et samspil med Anne Buhl fra Buhl Mediation. Hun fortæller, at en måde at blive bedre til at løse konflikter er, at man forstår de fire grundlæggende konflikttyper: pseudo-, interesse-, struktur- og værdikonflikten.

Med kendskab til de fire konflikttyper får man redskaber til at identificere, italesætte og håndtere konflikterne og vælge det næste og bedste skridt frem mod en løsning.

- Når byggeprojektets deltagere får en grundlæggende forståelse for konflikternes natur, bliver det også nemmere at tale om og løse op for konflikterne, fordi man kan se, at det er ikke onde intentioner, der står bag uenigheden, men måske bare forskellige opfattelser af situationen, udtaler Anne Buhl.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093