23948sdkhjf

Efter otte indbrud på et år har Henrik sikret bilerne: – De her bander er sgu kvikke

Det er både dyrt og besværligt, når tyve tømmer varebilen, for selvom man er godt forsikret, slipper man ikke for at bøvle med de afledte konsekvenser

Hos Henrik W. Hansen A/S på Amager kender man problemet lidt for godt. Otte gange på et enkelt år oplevede de ansatte hos el- og VVS-virksomheden at møde ind til en ribbet varebil, og for indehaver Henrik W. Hansen var det mildt sagt træls hver eneste gang.

- Der er jo en masse skjulte udgifter forbundet med de her tyverier. Når jeg har en ribbet bil, skal jeg ringe til politi og forsikring og skaffe nyt værktøj, opremser han for at fortsætte:

- Men jeg har også en svend stående, der ikke kan komme ud til sin opgave - så skal jeg leje en ny bil og nyt værktøj, og noget af det er der lang leveringstid på, og jeg skal også have rykket rundt på aftaler hos samarbejdspartnere, hvis arbejde jo ikke stopper, fordi vi har haft indbrud, og som derfor risikerer at blive forsinket i et projekt, hvilket kan give dem nogle udgifter, de så måske kræver kompensation for.

Kan koste ordrer

Netop de ringe i vandet peger man også på hos Tekniq Arbejdsgiverne, der sammen med en række andre brancheforeninger og politiet står bag en ny indsats for at oplyse landets varebilsindehavere om, at de langfingrede typer igen huserer i ly af natten.

- Det er jo overhovedet ikke et nyt problem, men det er et kæmpe problem, der har eksisteret i mange år, fortæller Nicolai Siegumfeldt, underdirektør i Tekniq. 

Ifølge foreningens seneste tal har 23 pct. af dens medlemmer inden for installatør-faget det seneste år oplevet indbrud i varebilen minimum en gang. Og præcis som det gælder for Henrik W. Hansen er det forsvundne værktøj langt fra det eneste, de har skullet bøvle med.

- Hele produktionen går så at sige ned. Du står med personale, der ikke kan arbejde, men stadig skal aflønnes, kunder og samarbejdspartnere, der risikerer at blive sure og måske endda ordrer, du må sige nej til, og som i stedet ryger over til konkurrenten, forklarer Nicolai Siegumfeldt.

Oveni bøvlet med at skaffe nyt værktøj og leje nye biler kommer en sag med forsikringsselskabet, der også kræver tid på kontoret.

- Og alt det her med administration er jo lige præcis noget af det, vores medlemmer synes, de allerede har nok af, siger Nicolai Siegumfeldt.

Kræver opmærksomhed

At indbruddene igen er for opadgående, har for Tekniq gjort det naturligt at bakke op om det nye fælles initiativ, der med fem tip skal minde håndværkerne om at sikre sig bedst muligt.

- Vi vil gerne slå et slag for, at man skal huske på de her ting, siger underdirektøren, der dog langt hen ad vejen oplever, at foreningens medlemsvirksomheder allerede tager deres forholdsregler.

De fem råd

  • Få en bedre lås i bilen og lås værktøj ind i kasser eller bag stålsikring i varerummet.
  • Parker hvor der er lys og sådan at det er vanskeligt at komme ind i bilens side og bagdør.
  • Mærk dit værktøj med firmanavn, DNA mærkning/usynlig mærkning og brug eventuelt GPS-sporing.
  • Sæt skilt udvendigt på bilen, der viser din sikring af bilen og mærkning af indholdet.
  • Hav en opdateret liste over dit værktøj, så politiet har bevis, når tyvekosterne findes.

De sjællandske politikredse, Dansk Erhverv, Tekniq Arbejdsgiverne, Dansk Håndværk og DI Byggeri, Brancheforeningen F&P og Unisecure.

- Fordi det generelt er så stort et problem, er det vores oplevelse, at de faktisk i hele træskolængder følger rådene. De er gode til at få låst varevognen rigtigt af og køre med mærkning, men det kræver, at man hele tiden er opmærksom på risikoen, lyder det.

Det bliver man eksempelvis, når man otte gange på et enkelt år møder ind til en ribbet varebil, og på Amager har Henrik W. Hansen da også gjort en ekstra indsats for at sikre det dyre værktøj.

- Mange af vores kolleger og samarbejdspartnere gjorde tiltag, som vi ikke vurderede, var nok – de her bander er sgu kvikke - så vi undersøgte virkelig markedet, og har nu låsesystemer fra AutoLock i alle biler. Og vi må bare sige, at det virkelig har virket, fortæller VVS-mesteren, der har været forskånet for indbrud siden 2022.

Kalder på nytænkning

Henrik W. Hansen forventer dog ikke, at låsesystemet er nok til at holde de snu tyvebander stangen i al evighed, og også hos Tekniq Arbejdsgiverne anerkender man, at de fem råd kun rækker et stykke ad vejen i kampen mod de både ihærdige og kreative kriminelle.

- Men det er fem gode råd, der er valgt med omhu, og jeg synes, det er, hvad man skal kunne forvente af en håndværksvirksomhed - skal man kræve mere, kunne man nok sige, det også var myndighedernes opgave at gå aktivt ind i det, siger Nicolai Siegumfeldt.

For mens det er hans oplevelse, at politiet trods knappe ressourcer gør, hvad de kan, når det kommer til at få bugt med banditterne, kunne han godt ønske sig, at der også på myndighedsniveau blev tænkt i nye baner.

- Man kunne for eksempel gøre mere brug af digitalisering. I dag får vi opgørelser med forsinkelse, men hvis politiet gjorde den data tilgængelig, så der kunne laves live-opdateringer, og man kunne se, hvilke områder der lige nu var hårdt ramt - så er jeg sikker på, at virksomhederne ville handle på det og sige, så er det nu, at vi sikrer vores værdier ekstra godt. For eksempel tager værktøjet med ind fra bilerne, parkerer vognen bag porten på virksomhedens adresse eller tager andre forholdsregler.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125