23948sdkhjf

Rådgivere kan hjælpe dig med at tjene flere penge

Det er vanskeligt for små og mellemstore håndværksvirksomheder at tjene penge. Det vil to erfarne virksomhedsrådgivere gøre op med. Grundtanken er at klæde ejerne af håndværksvirksomhederne på til at blive gode forretningsfolk
Nu skal danske håndværksmestre tjene penge på det store arbejde, de udfører! Det mener to erfarne virksomhedsrådgivere, som tilbyder små og mellemstore virksomheder et specialudviklet rådgiverkoncept.

- Den danske byggebranche er kendetegnet ved en betydelig overvægt af små og mellemstore håndværksvirksomheder. Ejerne er typisk dygtige fagfolk med en stærk håndværksmæssig uddannelse i bagagen samt et stort netværk. Dermed er de perfekt klædt på til at levere høj kvalitet i udførelsen af de opgaver, de løser for kunderne.

Men selvsamme ejere har ikke nødvendigvis en forretningsmæssig uddannelse, som giver dem de nødvendige forudsætninger for at optimere selve forretningsdriften, således at opgaverne giver den indtjening, som de burde berettige til.

Det er et kæmpe problem i en branche, der er så konjunkturfølsom og prisfokuseret, som tilfældet er i byggebranchen. I sidste ende koster det de små og mellemstore håndværksvirksomheder mange penge på bundlinjen. Simpelthen fordi de større aktører i byggeprocessen er bedre forretningsfolk. Sådan lyder det fra de to rådgivere, Flemming Kehr og Carsten Enevold.

Komplet metode

Flemming Kehr, stifter af strategivirksomheden cphdialogue og revisor Carsten Enevold, har hver især arbejdet med danske håndværksvirksomheder og den danske byggebranche gennem mere end 18 år. Baseret på deres erfaringer har de, som de første rådgivere i Danmark, udviklet en komplet metode til optimering af små og mellemstore håndværksvirksomheders forretningsmæssige drift.

Med kombinationen af Flemmings og Carstens faglige baggrund og omfattende erfaringer fra branchen er de i stand til at rådgive håndværksvirksomhederne ud fra et helhedssyn, hvor løsninger og anbefalinger tager udgangspunkt i virksomhedernes samlede hverdag og samtidig tager højde for praksis i branchen. Denne type rådgivning har håndværksvirksomhederne ikke tidligere kunne få.

- Grundtanken er at klæde ejerne af håndværksvirksomhederne på til at blive gode forretningsfolk. Vores metode fokuserer ikke på store strategiske modeller og analyser. Det ville skyde langt over målet, når det gælder håndværkerne. Derimod fokuserer metoden på ved små, præcise "kirurgiske indgreb" at indføre enkle og lavpraktiske rutiner, systemer og værktøjer, der kan sættes i værk med dags varsel i virksomhederne, og som kan give effekt på bundlinjen umiddelbart efter, siger Flemming Kehr, der bl.a. har en fortid som marketingdirektør i H+H og som ekstern strategisk rådgiver for virksomheder som bl.a. Rockwool, STARK og Trend Control Systems m.fl.

Carsten og Flemmings erfaringer med metoden viser, at denne type håndværksvirksomheder på kort tid kan ændres fra at have haft en drift, der lige netop løb rundt til at blive solide, driftssikre og overskudsgenererende virksomheder. Nøglen er at tilrette og ændre få, enkle rutiner og metoder omkring kernedrift, tidsforbrug, likviditetsstyring, kunde- og opgaveselektering samt salg og kundepleje.

Og det er her, Carsten og Flemmings særlige erfaringer og kompetencer kommer i spil. For udover at kende branchen, samhandelsformerne og hverdagen i byggeriet indgående taler de håndværkernes sprog.

Økonomisk sorteper

- Det skræmmende er, at selv håndværksvirksomheder, der på papiret er veldrevne og har ordrebogen fuld, ofte har store udfordringer med at generere et fornuftigt overskud på driften. Det kan f.eks. skyldes, at de ender som økonomisk sorteper, når de udfører fagentrepriser for en hovedentreprenør, eller at de har problemer med at hente pengene hjem, når de løser opgaver for private bygherrer, fortæller Carsten Enevold.

Derudover ser de to rådgivere også tit, at mange håndværksvirksomheder indirekte taber penge på ikke at prioritere systemer og rutiner, der fremmer kundeloyaliteten hos de sunde, indtægtsgivende kunder, men bruger alt for meget tid og energi på kunder, der på bundlinjen er direkte tabsgivende.

- Vores erfaringer er, at disse virksomheder fagligt set er super dygtige inden for deres respektive fagområder, men de kommer ofte til kort, når det for eksempel gælder styring af entrepriseøkonomi og interne omkostninger, prioritering af tid samt effektivisering af basale driftsmæssige og administrative rutiner. Og så bruger vi faktisk rigtig meget tid på at lære ejerne at være sælgere og pleje de gode kunder, som kan give en solid, fast grundindtjening, fremhæver Flemming Kehr.

Rådgivningen er sat i system

Når man tænker på virksomhedsrådgivning tænker de fleste nok på dyre konsulenthonorarer. Men det er ikke tilfældet ved Carstens og Flemmings metode.

- Vi kender jo håndværkerne og ved, at de har en praktisk tilgang til livet. Ting skal være enkle, og resultaterne skal ses med det samme. Derfor har vi netop udviklet metoden på håndværkernes egne præmisser, hvor omkostningerne holdes nede på et minimum, og metoden som nævnt baserer sig på små, lavpraktiske "kirurgiske indgreb, hvor effekten er synligt umiddelbart efter, siger Carsten Enevold.

De to rådgivere arbejder desuden på at lancere en række kurser under temaet "Den sunde håndværksvirksomhed", hvor målsætningen ligeledes er at klæde ejerne af håndværksvirksomhederne på til at blive forretningsfolk og udvikle deres virksomheder til at blive sunde, langsigtede forretninger, der kan vokse kontrolleret og med varigt overskud.

- De små og mellemstore håndværksvirksomheder har afgørende betydning for kvaliteten og aktiviteten i den danske byggebranche, og de har et kæmpe uudnyttet indtjeningspotentiale, som ligger lige til højrebenet at frigive. Det er ikke raketvidenskab, men et spørgsmål om at smøge ærmerne op, komme ned i virksomhedernes motorrum og få fintunet motoren. Det er det, vi kan, understreger Flemming Kehr.

tøtte
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.789