23948sdkhjf

Nordvestjylland vil kæmpe for motorvej

Motorvej skal fastholde og tiltrække arbejdspladser, siger erhvervsliv og fagbevægelse i Nordvestjylland
Nordvestjylland er i chok over, at regeringen ikke har fundet penge til motorvejen mellem Herning og Holstebro. Det kan koste arbejdspladser i området, lyder den enstemmige advarsel fra erhvervsliv og fagbevægelse. Andre er bange for, at det også vil kunne koste liv, fordi der bliver længere transporttid til det kommende supersygehus i Gødstrup vest for Herning.

Motorvejen, i sin tid vedtaget af VK-regeringen med støtte fra Dansk Folkeparti, har siden regeringsskiftet også haft socialdemokratisk støtte. Finansminister Bjarne Corydon (S) har imidlertid ikke kunnet finde de omkring tre mia. kroner, og motorvejen er derfor ikke med i finanslovsforslaget for 2013.

- Det handler om dels at bibeholde de virksomheder og arbejdspladser, vi har i området, men også om udvikling og mulighed for at tiltrække nye virksomheder, siger direktør Christian B. Espersen fra Nordvestjysk Erhvervsråd, der dækker Holstebro, Struer og Lemvig kommuner.

- Ud over den relevante diskussion om, at der bliver meget langt fra for eksempel en stor og farlig arbejdsplads som Thyborøn Havn til det ny sygehus, og at en motorvej vil forkorte transporttiden, så vil det hjælpe erhvervslivet gevaldigt, hvis vi får den motorvej. Det er forbindelsen mellem Herning og Holstebro, der er flaskehalsen, og med motorvej på strækningen vil der blivere lettere adgang til og fra virksomheder også i Struer og Lemvig, og det er helt afgørende, når virksomheder vurderer deres udviklingsmuligheder, siger Christian B. Espersen.

Tid er penge

Som store virksomheder med stort transportbehov nævner han Thyborøn Havn, Cheminova, KK Logistic og den kommende eternolfabrik, der bygges udenfor Holstebro.

- Ud over at der er brug for at transportere materialer og varer, så er det en forudsætning for, at erhvervslivet kan udvikle sig, at der kan tiltrækkes den fornødne kvalificerede arbejdskraft. Når virksomheder skal træffe beslutning om at udvidelse eller placering, så er det en basisfaktor, at de kan skaffe den nødvendige arbejdskraft, og i den sammenhæng kan en ny hurtig vejforbindelse ikke overvurderes, mener han.

Formanden for 3F i Holstebro Flemming Sørensen er også bange for konsekvenserne, hvis motorvejen droppes.

- Tid er penge for virksomhederne, og jeg frygter, at nogle af vores større virksomheder vil søge hen til steder, hvor de kommer tættere på en velfungerende infrastruktur. B&O har allerede flyttet en del af deres lager, og vi skal for alt i verden undgå en situation, hvor erhvervslivet synes det er for besværligt at drive virksomhed i Nordvestjylland. I givet fald sætter vi en ond spiral i gang, siger han-

Flemming Sørensen er i øvrigt stærkt kritisk over for hele fremgangsmåden og beslutningen om placering af sygehuset i Gødstrup.

- Infrastrukturen burde have været på plads først. Det er den omvendte verden at placere et kæmpestort sygehus med alt hvad det indebærer uden den helt nødvendige infrastruktur er vedtaget, siger han.

V: Løftebrud

Venstres trafikordfører Kristian Pihl Lorentzen kalder det et løftebrud fra socialdemokraterne, hvis motorvejen ikke gennemføres.

- Socialdemokraterne lovede i valgkampen, at motorvejen kommer, og det vil vi og uden tvivl også borgerne i Nordvestjylland holde dem op på. Anlægsloven skal vedtages senest næste forår, hvis vejen skal stå færdig samtidig med at sygehuset står færdig, siger han.

Det daværende VKO-flertal fandt penge til Holstebro-Herning motorvejen i 2010 ved “fremtidigt salg af statslige aktiver", og den aftale står Venstre ved, siger Kristian Pihl Lorentzen.

Vejdirektoratet har i juni afsluttet VVM-redegørelsen for vejanlægget, og tidligere i august er der afholdt to borgermøder om de mulige linjeføringer. Den offentlige høring på baggrund af VVM-redegørelsen er i øvrigt netop afsluttet.

Hovedforslaget fra Vejdirektoratet omfatter motorvej fra syd for Holstebro til nord for Herning samt en to-sporet landevej vest om Herning med forbindelse til sygehuset. Den samlede motorvejstrækning vil blive på godt 30 km, hvoraf omkring halvdelen er i nyt trace, mens resten er udbygning af den eksisterende motortrafikvej. Landevejen vest om Herning vil blive godt syv km.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078