23948sdkhjf

Dyrt at køre med underlæs på stor jordflytnings-entreprise

Gravemaskine monteret med vejesystem fra Sitech optimerer økonomien i forbindelse med kørsel af udgravet jord. Nu bliver lastbilerne læsset nøjagtigt med den vægt, de må køre med
Per Aarsleff A/S har jordentreprisen på en særlig opgave i Hasselager ved Aarhus. Her opfører koncernen nemlig sit nye 12.000 kvm store hovedsæde, som skal stå klar til indflytning ved udgangen af 2016.

Men først skal der køres 45.000 kbm jord væk med en gennemsnitlig vægtfylde på 1,3. Det er en ordentlig bunke jord og ler, der skal graves op og køres væk – 58.500 tons i alt. Cirka 2500 kubikmeter sørger maskinfører Søren Kristensen i sin 36 tons Cat 336 D gravemaskine for, at lastbilerne kører væk om dagen. Nogle lastbiler må køre med 30 tons, andre med 39 tons.

Styr på vægten
Omkostningerne til denne kørsel ligger i jordentreprisen. Derfor er det vigtigt for økonomien, at lastbilerne ikke kører med underlæs, for afregningen sker i faste mål.

Formand Casper Gram fra Aarsleff vurderer, at lastbilerne i runde tale ofte kører med 1 ton underlæs, fordi maskinførerne læsser på slump.

Det teoretiske regnestykke for opgaven i Hasselager ser sådan ud: 58.500 tons jord kræver 1.671 vognlæs a 35 tons. 1671 lastbiler med hver 1 ton underlæs svarer til 1.671 tons jord, som igen svarer til 47 vognlæs, der kunne spares, hvis der var styr på vejningen.

Effektivt vejesystem

Og den besparelse vil Aarsleff realisere. Søren Kristensens gravemaskine har nu fået Loadrite vejesystem X2350 på fra Sitech A/S i Horsens. Inden maskinføreren kom til Hasselager, prøvede han vejesystemet af i forbindelse med udgravning på den tidligere Ceres-grund i Aarhus.

Nu læsser Søren Kristensen jord med præcision og dytter, når lastbilen har fået maksimal last på. Vejesystemet holder styr på jordmængderne og lægger selv de store skovlfulde sammen.

- Vejesystemet fungerer ganske fint. Nu kører lastbilerne ikke længere med underlæs, og derudover sikrer vi, at lastbilerne ikke kører med overlæs, fortæller Søren Kristensen, der har ry for at være en sand mester i en gravemaskine.

Den rigtige måde
Også Casper Gram imødeser den nye teknologi.
- Vejesystemet er den rigtige måde at gøre det på med hensyn til projektets økonomi, lastbilens køresikkerhed, brændstofforbrug og færdselsloven, påpeger Casper Gram.

Vejesystemet fra Sitech kan kobles på administrationssystemet, således at maskinføreren kan sende data om driftsaktiviteter direkte fra maskine til kontor med henblik på rapportering.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.204