23948sdkhjf

Danske stiger på vej mod toppen

Stigefabrikken.dk vil være størst i Norden. Erobringen af Sverige er i fuld gang
På blot 2,5 år er Stigefabrikken.dk gået fra et hobbyprojekt for to unge iværksættere til i dag at være fuldtidsbeskæftigelse for dem begge. Siden opstarten i 2012 har mere end 4000 kunder købt stiger og stilladser fra stigefabrikken på nettet.

Og ambitionerne fejler intet hos Stigefabrikken.dk: De vil være Nordens største forhandler af stiger og stilladser. Første skridt i ekspansionen blev taget ultimo 2014, hvor virksomhedens svenske satsning, Stegs.se, slog sine virtuelle døre op for svenske virksomheder og private.

- I dag, seks måneder efter lanceringen i Sverige, har vi en 100 pct. svensk hjemmeside, samt momsnummer, bankkonto og telefonnummer i Sverige. Yderligere, har vi netop ansat vores første svensktalende medarbejder, som skal tage sig godt af de svenske kunder og tilbyde den samme høje service over telefon og e-mail, som vi gør i Danmark, fortæller medejer af Stigefabrikken.dk ApS, Peter Christensen.

Logistikken er en udfordring
For at lykkes i Sverige, er man nødt til at kunne sin logistik, lyder det fra Peter Christensen. At fragte en arbejdsplatform eller et stillads fra Danmark til det nordligste Sverige kan meget hurtigt gå hen og blive en dårlig forretning, hvis ikke man har styr på sine fragtaftaler.

- Heldigvis, har vi et godt netværk af samarbejdspartnere, som har været yderst behjælpelige med at få os i gang i Sverige. En stor del af vores sortiment sendes direkte fra Wibe Ladders' centrallager i Nässjö, Sverige, hvilket, naturligvis, er billigere end at skulle fragte godset fra Roskilde.

En af virksomheds bestsellere, en Wibe TMR arbejdsplatform med 15 trin, gelænder og en stor platform, vejer 65 kilo - og flere stilladser et godt stykke over 100 kilo. Sådanne pakker koster mange frimærker, fortæller Peter Christensen.

Lokale samarbejdspartnere
Udover eksisterende aftaler med mærker som Wibe Ladders (SE) Silkeborg Stigefabrik (DK), Scando (SE), Zarges (DE) m.fl., har Stigefabrikken.dk, i forbindelse med satsningen i Sverige, været en tur over sundet og lavet nye aftaler med flere lokale producenter og leverandører.

- Ligesom vi i begyndelsen oplevede i Danmark, er vi blevet taget utroligt godt imod af de svenske stige- og stilladsproducenter. De tror på vores koncept og nettet som salgs- og markedsføringskanal.

Hos svenske Wibe Ladders, der har været med som leverandør siden opstarten i Danmark, peger man på Stigefabrikken.dk's produktfokus og -viden som værende nøglerne virksomhedens succes. Stigespecialist hos Wibe Ladders, Bjarne Prip, fortæller:

- Det er essentielt, at vores forhandlere er uddannet til at rådgive og vejlede kunderne, så de får det rigtige produkt fra start. Stigefabrikken.dk deltager ivrigt i vores kurser - og holder sig godt opdateret på sortiment og markedet generelt. Deres vigtigste parameter er service, og det mærker vi tydeligt som leverandør.

Rejsen er kun lige begyndt
Selvom alting ser ud til at gå godt i både Danmark og Sverige, er rejsen og det hårde arbejde kun lige begyndt, fortæller Peter Christensen:

- Vi har i dag en sund forretning og et koncept, som er afprøvet og har bevist sig på det danske marked. Det betyder dog ikke, at vi kan læne os tilbage og copy+paste konceptet ind i de øvrige nordiske lande.

Virksomhedens fornemmeste opgave er lige nu at integrere sig i de nye lande. Foruden sproget, kræver det indsigt i de lokale regler for arbejdssikkerhed og brug af stiger og stilladser, købelovsbestemmelser og research af foretrukne betalingsmetoder, siger Peter Christensen, der samtidig peger på Norge som næste stop på rejsen.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.203