23948sdkhjf

750.000 mangler at tyverisikre nummerpladerne

To måneder før politiet kan udstede bøder til bilister uden tyverisikrerede nummerplader, mangler 750.000 endnu at løse problemet
750.000 har endnu ikke fået sikret nummerpladerne, og om kun to måneder kan det komme til at ramme pengepungen. Heldigvis er der råd at hente - det tager nemlig kun 25 minutter at klare problemet selv. Det skriver Applus Bilsyn i en pressemeddelelse.

- Får man ikke sikret pladerne mod tyveri i tide, risikerer man en bøde på 1.000 kr. Er man alligevel i gang med at rengøre bilen i weekenden, kan man lige så godt bruge 25 minutter ekstra og montere nummerpladesikringen selv. Ønsker man at få en professionel synsmand til at montere sikringen, kan vi tyverisikre pladerne i en af vores synshaller, siger Per V. Rasmussen, adm. direktør hos Applus Bilsyn.
Faktaboks: Sådan er reglerne for tyverisikring af nummerpladerne
• Køretøjets nummerplader skal være solidt monteret. På person- og varebiler skal de være fastgjort med mindst 2 skruer eller bolte. På andre køretøjer er det valgfrit.
• Selvom nummerpladerne er spændt fast, skal de stadig kunne læses. Skruer og bolte skal være tildækket af fastsiddende hætter i samme farve som det sted, hvor de har lavet hul i nummerpladen. Hætterne skal sidde så godt fast, at de skal fjernes med værktøj.
• Bøden er 1.000 kr., hvis man ikke har monteret nummerpladesikringen.

Almindeligvis sidder nye nummerplader fast i en ramme, hvorfra nummerpladen kan tages af på 3-5 sekunder. Erstatter man imidlertid klikrammen med de reglementerede metalbolte eller –skruer, så kommer lange fingre på en langt mere besværlig opgave.

Markant færre tyverier

Indtil videre har omkring 1,8 mio. bilister fastspændt nummerpladerne efter de nye regler, og det har knækket tyverikurven.

Målt på hele landet er antallet af stjålne nummerplader faldet med 25 procent fra første halvår 2013 til første halvår 2015. I Nordjyllands politikreds er faldet hele 60 procent.

- Vi anbefaler, at folk, der selv monterer pladerne, f.eks. går på nettet og undersøger, hvor de skal bore eller spørger vores synsmedarbejdere. Af og til møder vi bilister, der har boret nye huller i bagklappen. Det øger risikoen for rust samtidig med, at rustgarantien ikke længere dækker, siger Per V. Rasmussen.
Kommenter artiklen (1)
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.88