23948sdkhjf

Ledere skal blive bedre til at tage en risiko

Storstilet projekt skal styrke erhvervsledere på syv nøglepunkter. Bedre brug af ledernes tid og forudsætninger for at tage risici på det rigtige tidspunkt er to af dem.
Det er nogle af de emner, som syv nye initiativer om ledelse beskæftiger sig med.

I en tid hvor udviklingen bevæger sig hurtigt, er det afgørende at danske virksomheder er rustet til at gribe nye muligheder og modstå konkurrence fra mange og forskelligartede fronter. Det stiller krav til ledelseslaget i erhvervslivet.

- Det er umuligt at forudsige, hvad der vil ske i fremtiden. Men som virksomhedsleder kan brug af data og digitale værktøjer være med til at skabe en tæt kontakt til markedet, en god kommunikation med kunder og kollegaer, og bidrage til, at man som leder prioriterer de rigtige ting på det rette tidspunkt. På den måde er man bedre rustet til at lede på daglig basis og samtidig have fokus på den mere langsigtede forretningsudvikling og strategieksekvering, siger Mads Lebech, der er administrerende direktør i Industriens Fond.

Fonden har iværksat syv nye initiativer, der på forskellig vis sigter efter at styrke ledelseslaget af dansk erhvervsliv.

De klassiske ledelsesopgaver spiller selvfølgelig stadigvæk en hovedrolle. Medarbejdere – både unge og ældre – skal tiltrækkes og motiveres, der skal ledes medarbejdere med vidt forskellige baggrunde og den daglige personaleledelse og alle dens facetter er selvfølgelig i højsædet.

- Men med de syv nye projekter har fonden blandt andet stillet skarpt på de muligheder, der ligger i at udnytte ny teknologi i form af eksempelvis dataindsamling og analyse, onlineværktøjer og andre digitale løsninger, fortæller Mads Lebech, og betoner, at den viden, der skabes i de nye projekter, skal hjælpe erhvervslivet gennem uddannelsesforløb og brugervenlige værktøjer, som kan benyttes af lederne.

De nye tiltag præsenteres den 29. august ved et halvdagsarrangement i København.

Fælles for dem er, at de henvender sig til ledere på alle niveauer og andre, der beskæftiger sig med ledelse i erhvervslivet.

Risikoens tveæggede sværd
De syv initiativer beskæftiger sig med mange forskellige emner og nuancer inden for ledelsesgerningen.

For eksempel er evnen til at træffe de rigtige ledelsesmæssige beslutninger på det rigtige tidspunkt, det primære fokus i projektet ’Risikoens Tveæggede Sværd’.

Formålet er i grove træk at undersøge forholdene ved risikotagning for at udvikle værktøjer og anbefalinger, der vil føre til forbedret afvejning af risiko blandt virksomhedsledere.

- Vi vil udnytte virksomhedernes erfaringer med tidligere projekter til at typificere ledelsesmæssige forhold og kompetencer, men også makro-, branche- og virksomhedsspecifikke forhold, der har betydning for, om en risikabel beslutning fører til vækst og værdiskabelse, eller om den fører til værdidestruktion og i værste tilfælde konkurs, forklarer professor Thomas Plenborg fra Copenhagen Business School.

Optimere risikotagning
Han er leder på det nye projekt, der udføres i samarbejde med en række virksomheder, samt organisationen FSR – danske revisorer og Early Warning-programmet under Erhvervsstyrelsen.

Målet med projektet er at hjælpe erhvervslivets beslutningstagere til at optimere risikotagningen og dermed gennemføre flere projekter, der fører til vækst og værdiskabelse og samtidigt bidrage til at reducere antallet af projekter, der fejler.

Da Industriens Fond og Danmarks Statistik sidste år gennemførte en undersøgelse blandt erhvervsledere i industrien, var efterspørgslen efter nye kompetencer og brug af nye ledelsesværktøjer tydelig.

Netop det emne er på agendaen i projektet ’I4L’, som ledes af Alexander Richter, der er associate professor på IT-Universitetet i København.

- Evnen til at kunne begå sig og tænke innovativt og digitalt er helt essentiel for erhvervslivets ledere. For eksempel skal ledere kunne udnytte potentialet for at kommunikere digitalt med ansatte, kunder og samarbejdspartnere, så virksomheden får mest muligt ud af det i form af markedsadgange og vækst. I den mere praktiske boldgade, er der desuden behov for at se sammenhængen mellem den digitale udvikling og de opgaver, som medarbejderne skal løse i dagligdagen. Hvis en leder ikke er opdateret på relevante digitale områder, vil vi ofte se, at medarbejderne har tendens til at bruge shadow it, altså programmer som ikke er godkendt af virksomheden. Det kan have uheldige konsekvenser for virksomhederne, men omvendt er der en række potentialer, som kan udnyttes af de ledere, som forstår at tage nye værktøjer i brug på den rigtige måde, siger Alexander Richter, der skal stå i spidsen for projektet, og dermed træne og uddanne ledere til at bruge digitale værktøjer optimalt.

- Først vil vi inspirere lederne. Dernæst vil vi give dem nogle helt konkrete færdigheder og værktøjer til, hvordan de får mest muligt ud af at gribe de digitale muligheder og samtidig formindske de risici, som er forbundet med det, understreger Richter.

Gratis for alle
Ledere har travlt og tid er en vigtig ressource. Det skaber to afgørende udfordringer for ledelseslaget i erhvervslivet.

Dels skal tidsforbruget allokeres rigtigt, dels skal der findes plads til uddannelse og kompetenceudvikling i en allerede propfuld kalender.

Den første udfordring tages der hånd om i projektet ’Ledelse i Unoterede Virksomheder’.

Her kortlægges lederes tidsforbrug, for at se, hvad der oftest fører til vækst og værdiskabelse. På den baggrund udvikles et nyt værktøj til optimeret tidsallokering – et værktøj, som stilles frit til rådighed for virksomhedslederne.

Overblik når virksomheden vokser
At finde tid til uddannelse er dog – uanset optimeret tidsallokering – fortsat en reel udfordring. Den udfordring beskæftiger projektet ”iLEAD” sig med.

Projektets første opgave bliver at kortlægge de ledelsesmæssige udfordringer i en digital og globaliseret hverdag. Med afsæt i de udfordringer udvikles en app, som stilles til rådighed for erhvervslivets ledere.

- Ledere i mindre virksomheder har ofte ikke tid til at videreuddanne sig eller deltage i konferencer. Og de har ikke nødvendigvis de digitale værktøjer, der kan give dem overblik, når virksomheden vokser. Vi håber, at vores forskning får den effekt, at vi ruster ledere til løbende at udvikle sig og at vi kan udbrede fænomenet med app-kurser i ledelse, fortæller professor Niels Westergård-Nielsen fra Copenhagen Business School.

Skal selv løse opgaven
Indledningsvist er tanken, at app’en skal sende korte beskeder til lederne og give information, som hjælper dem til at tage stilling til deres udfordringer. På den måde motiverer app’en lederne til at tænke over de beslutninger, de træffer.

- Vi kan ikke løse ledernes problemer – det er lederne langt de bedste til i deres kontekst. Til gengæld kan vi give dem værktøjer, så de selv bliver bedre til at reflektere over deres praksis, mener Niels Westergård-Nielsen.

De i alt syv nye projekter udspringer alle af den temaindkaldelse om ledelse som Industriens Fond udbød tidligere på året. På baggrund af det fælles emneområde præsenteres de syv projekter derfor samlet ved en konference den 29. august.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094