23948sdkhjf

Se her mester: Sådan skaber du opgaver til din virksomhed

Casper&Frank: Kend din forretning, se den som et produkt og sørg så for, at det er et produkt dine kunder vil købe
Problemstilling
Vi skal sælge det vi er gode til! I den seneste Klumme skrev vi om ” Styrker og kompetencer ”, og hvis du ved, hvad de er i din virksomhed, så kan du gøre din virksomhed til en forretning.
Hvad skal og kan man så sælge? Hvad betyder det at sælge? Rigtigt mange er bange for at nævne ordet salg. Det er lidt ”fy-agtigt”, og langt de fleste ønsker ikke at blive sat i bås som ”smart-i-en-fart”.
Men, nu er salg jo ikke kun hurtige salg, brede fælge og tju-bang.

Hvordan?
Hvordan beskriver du det du er god til? Hvor gør du det? Har du en velfungerende website, hvor kunderne kan se hvad du laver? Kan de komme i kontakt med dig – eller en af dine kolleger?

Markedsfør de spidskompetencer, der kendetegner din forretning, og tænk over, hvor du markedsfører det.
Du skal vælge den type salg, som passer til dig, din personlighed og det som du har det godt med. Eksempelvis, så er det de fleste der hader at gå direkte ind til en potentiel kunde, og sige ”Køb denne af mig”.. Jamen, så skal man da lade være med det...

På den anden side, så siger rigtigt mange, at de godt kan sælge, når de først er hos en kunde.. jamen, så gør da det...

Skab muligheden for at komme hjem til en mulig kunde. Eller endnu bedre kontakt dine eksisterende kunder, og se om du kan hjælpe dem med nogle flere opgaver. Der er jo ingen, der siger, at ny-salg alene skal og kan ske til ”ny-kunder”.
Man må lige så gerne sælge det man kan til dem man allerede kender.

En anden måde at se salg på, er at informere kunden om de muligheder, der findes. Så kunden vælger – fremfor, at du sælger.

Tal ikke dårligt om konkurrenter
En total-ikke-i-orden-måde er at tale dårligt om sine konkurrenter og kolleger. En ting er, at de fleste vil kunne gennemskue dig, det andet er, at det giver dig et dårligt ry og rygte, og så er det for det tredje egentligt bare dårlig stil. Det gør man simpelthen bare ikke.

Tag dialogen med kunderne, men hold fast i hvem I er, og hvad I er gode til. Forsøg ikke at ”passe ind”.
Husk at sige nej til de opgaver der ikke ligger inden for ”jeres felt”. Det I er gode til, og det I kender til, er naturligvis det I skal sælge. Med andre ord: Hvis du bliver inviteret til pistol-duel, så er det sgu’ da for åndsvagt at møde op med en te-ske som våben.

Gevinst:
Sælg det du er god til – så kommer du til at gå fra succes til succes.

Artiklen er en del af temaet Casper&Frank.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094