23948sdkhjf

Nu skal slidbanerne skiftes ud med guitarstrenge

En af de danskere, der ved mest om regummierede dæk, er amerikaner og går på pension nu

I næsten 30 år har David Galvin beskæftiget sig med regummierede dæk. Her til årsskiftet lægger han livet med dæk bag sig. Han har besluttet sig for at gå på pension. Han har allerede købt en guitar og bestilt sine første spilletimer i januar.

- Jeg glæder mig meget, siger han. Som dreng drømte jeg om at blive rockstjerne; men det blev ikke til noget.

David Galvin er en af de danskere, der ved mest om regummierede dæk. Han har været fabrikschef hos både Nordisk Dæk Import (NDI) og hos Bridgestone, hvor han havde ansvaret for produktionen af regummierede dæk i Tobøl.

Hans viden om regummieringsprocesser og produktion er blandtr andet blevet brugt til at udvikle nye produkter i Bridgestones europæiske netværk.

David har desuden siddet i bestyrelsen for Regummieringsproducenterne i Danmark under Dækspecialisternes Landsforening.

En dansk pige

David Galvin er født i Spokane, den næststørste by i staten Washington, USA; men hvordan i alverden er en amerikaner havnet i den sydjyske landsby Tobøl mellem Vejen og Ribe? Svaret er: en dansk pige.

- Jeg var udstationeret i Danmark i forbindelse med en Nato-øvelse i Thy i 1983/84, fortæller han. Jeg tilhørte en militærenhed, som skulle flyttes fra USA til Europa i tilfælde af en stor krig. Jeg var krypteringsekspert og arbejdede med radar.

- En aften var der enkebal med Bjørn & Okay på Hotel Aalborg i Thisted. Der blev jeg forelsket i en dansk pige.

- Vi skrev til hinanden, da jeg var rejst tilbage. Siden besøgte hun mig i USA, og jeg var også på besøg i Danmark igen. Til sidst besluttede vi os for at prøve at bo sammen. Så i 1987 flyttede jeg permanent til Danmark - og har boet her siden, fortæller han.

Tilfældigt med dæk

At han fik job med dæk, var en tilfældighed. Udover at have en militær uddannelse havde David også en universitetsgrad i samfundsvidenskab og forfattervidenskab med sig fra USA; men da man ikke kendte de uddannelser i Danmark dengang, blev de sidestillet med en 9. klasses eksamen!

- Jeg kunne enten blive sur eller starte forfra - så jeg valgte bare at starte forfra, fortæller han uden en bitter mine.

- Vi flyttede fra Aalborg, da min kone fik arbejde i Vejen. Jeg meldte mig til arbejdsformidlingen - og der fik jeg kontakt til Erik Rasmussen fra Tobøl Dæk. Jeg startede som lagermand hos ham i 1992.

- Tobøl var en lille virksomhed med 10-12 ansatte, så da jeg var blevet færdig med en merkonomuddannelse, syntes jeg, at jeg ville prøve kræfter i en større virksomhed. Jeg søgte job hos NDI og kom til jobsamtale. Jeg ville gerne arbejde med marketing; men de havde andre planer. De syntes, at jeg skulle være produktionschef. Så det blev jeg.

Tilbage til Tobøl

- Jeg var hos NDI i næsten ti år, indtil Erik Rasmussen kontaktede mig i 2002. Det lykkedes ham at overtale mig til at komme tilbage til Tobøl. Her blev jeg også produktionschef, fortæller David - som blev udnævnt til fabrikschef tre år senere, da Bridgestone Danmark overtog Tobøl Dæk.

- Bridgestone er en stor virksomhed, og her kom mine engelskkundskaber virkelig til sin ret, fordi Bridgestones firmasprog er engelsk. Så det var nemt for mig at kommunikere med folk. Jeg blev involveret i flere spændende projekter rundt omkring i Europa.

Færre regummierede dæk

Transportmagasinet: Hvordan har udviklingen været inden for regummierede dæk i din tid?

- For 20 år siden blev der produceret omkring 150.000 regummierede dæk i Danmark, siger David Galvin. Det svarede måske til 50 procent af dæksalget herhjemme. I dag udgør regummierede dæk måske 25-30 procent af dæksalget. Så salget et gået støt nedad.

- Nedgangen skyldes først og fremmest, at prisforskellen mellem nye og regummierede dæk er blevet mindre. Man er ganske enkelt blevet dygtigere til at producere nye dæk billigt.

- Dog synes jeg at kunne ane en lille ændring i år. Det ser ud til, at udviklingen måske begynder at vende. EU har kommet straftold på de kinesiske dæk, som er blevet solgt til dumpingpriser . Måske vil vi begynde at se effekten af det nu.

Stadig gode argumenter

Der er ifølge David Galvin stadig gode argumenter for at bruge regummierede dæk.

- Hvis man sætter sit dækforbrug i system og bruger dækkene korrekt, så er det stadig en god forretning at køre med regummierede dæk. Især hvis man er en større vognmandsvirksomhed med 100 biler eller mere.

- Desuden er der det miljømæssige aspekt ved regummierede dæk. Vi genanvender størstedelen af dækket, når vi lægger slidbaner på. Et dæk vejer omkring 70 kg. Når man regummierer det, genanvender vi omkring 55 kg af det oprindelig dæk. I disse grønne tider er det et meget stærkt argument; men det er desværre ikke altid let at slå igennem med budskabet.

- Jeg har gjort, hvad jeg kunne i min tid. Nu må nogle andre tage over, siger David Galvin.

- Jeg synes, jeg har været heldig med mine arbejdspladser. Jeg har haft nogle gode chefer, som jeg har lært meget af. Og så har jeg arbejdet i to af de tre regummieringsfabrikker, der findes i Danmark, slutter han med et smil.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078