23948sdkhjf

Et års dagen for Mettes store hammer: Værktøjsleverandører banker corona med digitale våben

Læs hvad Metabo, Bosch og Festool har gjort for at fastholde kontakten til kunderne under corona

Det var den store hammer, statsminister Mette Frederiksen hev frem, da hun for nøjagtig et år siden – den 11. marts 2020 - lukkede Danmark ned i skyggen af Corona.

Usikkerheden og bekymringerne ramte både mester i skurvognen og krøb også ind i direktions- og bestyrelseslokalerne hos de store entreprenørselskaber.

Også hos importører og leverandører af byggevarer og maskiner og hos forhandlerne blev der rynket pander.

- Da nedlukningen ramte ville vi have ”solgt året” og været mere end tilfredse, hvis vi kunne lave et resultat i lighed med 2019. Usikkerheden var enorm, men vi oplevede hurtigt, at aktiviteten i byggeriet heldigvis ikke blev særlig berørt. Tværtimod fik mange boligejere blod på tanden og gik i gang med om- og tilbygninger og renoveringer, siger adm. direktør for Metabo Danmark og Hikoki Powertools Danmark, Claus Thorning.

- Alle vores bekymringer blev dog gjort til skamme og vi havde et rekord år i 2020 med en salgsfremgang på hele 20 pct. Så vi skal bestemt ikke klage, siger Claus Thorning og tilføjer, at udfordringerne i kølvandet på corona-restriktionerne naturligvis har fyldt meget i organisationen:

- Salgkonsulenterne har arbejdet hjemmefra og har jo ikke kunnet besøge kunderne. Og vi har jo heller ikke kunne holde interne fysiske salgsmøder. Derfor har sælgerne holdt kontakten med kunderne via telefon og mail. Internt har vi holdt salgsmøder via Teams. Det har fungeret godt, selvom det fysiske møde jo også har sine fordele.

Men der er ikke nogen tvivl om, at de digitale møder i en eller anden udstrækning er kommet for at blive. Jeg tror, at der er mange som oplever, at det sparer både tid og penge og kan være med til at gøre vores arbejdsdag endnu mere effektiv, siger Claus Thorning.

Han fremhæver, at ligesom mange andre, så har også Metabo og Hikoki været ramt af svigtende leverancer. Også på det plan, har corona sat sit aftryk over hele verden.

- Vi har mødt stor forståelse fra vores kunder, og det er vi taknemmelige for, fastslår Claus Thorning. Han tilføjer, at følelsen af at være ”i samme båd”, hvad enten man er håndværker, importør eller forhandler, gør det lettere at forholde sig til, at hverdagen stadig ser anderledes ud i skyggen af corona.

 Kend din besøgelsestid

 Hos Bosch har der siden nedlukningen blandt andet været fokus på at træne salgskonsulenter og øvrige medarbejdere i at arbejde endnu mere digitalt.

Det siger country business director for Bosch Powertools, Lasse Dalsgaard. Han forklarer, at 2020 blev et godt, men også meget turbulent år.

- Vi har jo været heldige fordi aktiviteten i byggeriet har været rimelig høj. Det har imidlertid også været en udfordring at omstille organisationen til den nye virkeliglighed, hvor personlige møder har været stærkt begrænset. Men det er lykkedes og medarbejderne har formået at fastholde markedskontrakten fra hjemmekontorerne, siger Lasse Dalsgaard. Han er ikke i tvivl om, at omstillingen hen imod en arbejdsdag med blandt andet flere digitale møder er kommet for at blive.

- Men det handler jo til enhver tid om at kende sin besøgelsestid i markedet. Så vi er naturligvis klar til personlige møder, når det igen er muligt, understreger Lasse Dalsgaard.

 Er blever rystet bedre sammen

Hos Festool har man også dykket ned i den digitale værktøjskasse.

- Det var jo noget af en nedtur, da vi i starten af marts måned sidste år stod og lagde sidste hånd på vores stand på Byggerimessen i Fredericia, som så – helt som den burde – blev aflyst på grund af corona, siger national sales manager Michael Petræus fra Festool.

- Man kan vel godt sige, at verden aldrig kommer til se ud som før corona. Der er slet ingen tvivl om, at især de digitale møder vil erstatte en lang række af de fysiske møder. Det vil spare en masse tid og penge og det vil samtidig være godt for miljøet. Vi skal naturligvis også mødes fysisk, men i langt mere begrænset omfang end før corona.

Det er i øvrigt tankevækkende og overraskende, at Festool i 2020 havde sit næstbedste år nogensinde – altså i en tid, hvor kontakten mellem sælgerne og kunderne primært er foregået digitalt, fremhæver Michael Petræus.

Han har selv holdt møde med salgsstaben via Teams og det har faktisk betydet, at gruppen er blevet rystet mere sammen. Både arbejdsmæssigt og især socialt. Festool-folkene har bl.a. spist frokost sammen via Teams.

Han løfter dog også lige pegefingeren:

- Det ene digitale møde har det med at afløse det andet. Og mens man tidligere måske lige skulle køre fra det ene møde til det andet eller har haft en pause mellem møderne, så kan man godt risikere at sidde bag skærmen til mange forskellige møder på én dag i mange forskellige konstellationer.

Det giver mindre tid til vigtige refleksioner mellem møderne. Det skal vi nok lære at blive bedre til.  Og det bliver vi helt sikkert også i takt med, at vi får skabt en egentlig digital kultur, siger Michael Petræus.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.141