23948sdkhjf

Værktøjsproducent: Stil krav om genanvendelse af værktøj

Festool efterspørger standarder og retningslinjer for bæredygtighed

Værktøjsproducenten Festool er klar til at udfordre smid-væk-kulturen og efterlyser blandt andet retningslinjer for hvordan der tænkes bæredygtighed ind i værktøjsbranchen.

Festool fremhæver, at der alene i Danmark indkøbes for omkring to milliarder kroner værktøj. Det er både dyrt, og det belaster miljøet at producere nyt.

– Vi oplever, at der ofte tales for døve øre, når det handler om værktøjs holdbarhed og levetidsforlængelse, fordi indkøbsprisen fylder så meget. Alle vil snakke om forbedringer af bæredygtigheden, men når værktøjet skal købes, er det miljøet der taber, mener Michael Petræus, der er salgs- og marketingschef hos Festool i Danmark.

Værktøj skal kunne genanvendes

Ingeniør og lektor i bæredygtig innovation fra Aalborg Universitet, Michael Søgaard Jørgensen, der forsker i cirkulær økonomi, mener, at det giver rigtig god mening at lave værktøj, der kan holde længere og kan genanvendes.

– Man bruger energi og ressourcer ved al produktion. Derfor er det vigtigt at kigge på, hvordan man kan arbejde miljøbevidst i produkternes levetid og efterliv. Hvis værktøj holder længere, og komponenter derefter kan genanvendes, bliver det pludselig interessant i forhold til et miljøperspektiv, siger Michael Søgaard Jørgensen og uddyber:

– I næsten alle brancher arbejder man med genanvendelighed og laver standarder for, hvad vil det sige, at et produkt er bæredygtigt. Der er ikke nogen specifikke standarder indenfor værktøj, men hvis man vil rykke sig indenfor branchen, bliver man nødt til at tage stilling til det.

 Fælles standarder

Forskel på holdbarhed, indkøbspris og totalomkostninger kan gøre det svært for forbrugerne at gennemskue, hvad de specifikt skal kigge efter, når de køber deres værktøj. Fælles standarder indenfor branchen vil kunne hjælpe forbrugerne. Det mener John Thøgersen, der er professor i forbrugeradfærd og bæredygtighed.

– Ved at lave en standard og eventuelt sætte et mærke på produkterne, kan man på enkel vis fortælle forbrugerne, i hvor høj grad klimabevidsthed er tænkt ind i produktet, forklarer John Thøgersen.

– Men det er klart, at hvis man skal tale om standarder indenfor værktøj, vil jeg anbefale et statsligt initiativ. For det første ved vi fra forskningen, at mærker fra en uafhængig tredjepart høster mere tillid, end hvis en privat aktør står bag mærket. For det andet er fælles retningslinjer nemmere for forbrugerne at navigere i, siger John Thøgersen.

Et klimamærke skal sætte fokus på, at det også indenfor værktøj er muligt at tænke i mere miljøvenlige baner. Derfor håber Festool, at man kan sætte gang i en debat og udvikling i branchen. 

– Vi er ikke interesseret i en jungle af forbrugermærker fra forskellige producenter, som forbrugerne skal navigere i. Men vi mener, at der skal ske en samlet indsats, hvor der kommer fælles retningslinjer indenfor branchen, og hvor vi formidler, at værktøjsbranchen også kan forbindes med miljøvenlighed, forklarer Michael Petræus.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125