23948sdkhjf

Her ligger fremtidens forretning, mester

Renoveringer og materialegenbrug kan blive indbringende forretningsområder i en tid, hvor byggeriet trækker i en grønnere retning, vurderer Dansk Håndværk

– I de kommende år vil vi se en ændring i både byggeri og arkitektur, som en konsekvens af at branchen bliver mere bæredygtighed og ressourceeffektivitet.

Sådan lyder vurderingen fra Mads Okking, ekspert i renovering og bevaringshåndværk i brancheforeningen Dansk Håndværk, der ser gode forretningsmuligheder i den gryende dagsorden.

– Renoveringer og genbrug af materialer vil i stigende grad blive et alternativ til nedrivning og nybyggeri. Og den udvikling kan tilmed blive en guldgrube for virksomhederne – både som forretningsgrundlag og rent økonomisk, fortsætter Mads Okking i en pressemeddelelse. 

Han peger på, at nybyggeri er en ressourcetung miljøbelastning, og at branchen i øjeblikket gør en stor indsats for at blive grønnere.

– Derfor kommer vi til at gentænke vores løsninger, så vi i langt højere grad genbruger eksisterende strukturer, genanvender materialer, minimere affald og reducere energiforbruget. Men når renovering bliver en større del af byggeopgaverne, betyder det også, at håndværkerne kan gøre det til en rentabel forretningsmodel, mener Mads Okking.

Kræver ny tankegang

Han opfordrer derfor de håndværksmestre, der ikke allerede er i gang, til at overveje om det forretningsområde skal indfases i virksomhedens tankegang.

– Virksomheder, der udfører mange, mindre opgaver, kan med fordel begynde at tænke i den nye tendens. Indarbejdes renovering og genbrug i tilbud, samtalen med kunden og i de ansattes planlægning før arbejdet begynder, kan det blive en rutine, der vokser frem og får en større og større betydning i virksomheden. På den måde kan dem, der vil gøre det til en del af forretningen, være på forkant med en udvikling, der vil brede sig i branchen, vurderer Mads Okking.

Han understreger samtidigt, at det naturligvis ikke er alle virksomheder, der skal skifte fokus. Der vil fortsat være brug for virksomheder, der koncentrerer sig om nybyggeri, men at de også kan bidrage til omstillingsprocessen – eksempelvis ved at de materialer, der kan genbruges ved en nedrivning, behandles, så de kan indgå til genanvendelse i andre projekter.

Kunder i et vadested

Udviklingen vil ifølge Mads Okking ske gradvist, for ganske vist siger forbrugerne, at de foretrækker klimavenlige løsninger, men undersøgelser viser også, at når det kommer til deres egne, konkrete opgave, tænker kunderne ofte nyt frem for renovering og genbrug.

Men selv om det kan virke, som om mindre opgaver er uden betydning for klimaet, tæller genbrug og valg af materialer med i det store billede, understreger renoveringseksperten. Ifølge Dansk Håndværk renoverer den danske byggebranchen årligt for næsten 100 mia. kr., og med mere end 1,7 millioner boliger og over 200.000 sommerhuse, vejer selv små opgaver med i det samlede klimaregnskab.

– Vi står i et vadested, hvor nogle kunder er klar til en ny tankegang, mens andre fortsat vil have arbejdet udført, som vi har gjort tidligere. Opgaven er derfor at vise kunderne, at et fravalg af nyt ikke kun er et klimavenligt valg, men også kan være både smukkere og mere økonomisk. Det kan man gøre ved at give kunderne to tilbud, når de beder om en pris – et grønt og et almindeligt – så de får mulighed for at tage stilling, opfordrer Mads Okking.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125