Skolerenoveringer giver dobbelt gevinst
Få et bedre indeklima og spar massivt på energiregningen. Mange ældre danske skoler gennemgår renoveringer i disse år. Ud over mere optimale rammer for børnene, kan det også være en rigtig god forretning at energioptimere skolerne.
Og erfaringerne fra en række skoleprojekter viser, at det tilmed er en god investering at gøre noget ved nedslidte bygninger. Investeringerne kommer igen i løbet af en kort tid ved at hente besparelser hjem på energiregningen. I høj grad fordi man via moderne teknik og overvågning kan nedsætte forbruget af el til belysning og varme.
- Skolerne tildeles fortjent opmærksomhed i disse år, fordi rammerne for vores børns hverdag skal være i top, når de skal tilbringe meget tid i dem. I Kemp & Lauritzen har vi gennemført en lang række renoveringsprojekter og erfaringerne viser, at det samtidig bliver en ganske god forretning for kommunerne at investere i lokalerne ved at energiforbruget falder markant efter renoveringen, forklarer koncerndirektør Allan Jørgensen.
ESCO-model
Eksempelvis har Skanderborg Kommune i samarbejde med Kemp & Lauritzen netop gennemført et omfattende projekt med energirenovering af hele 133 af kommunens bygninger, primært skoler og daginstitutioner. Og her bliver investeringen på 44 mio. kr. hentet hjem i løbet af otte år via besparelser på energiregningen.
Energiprojektet i Skanderborg kommune er en såkaldt ESCO-model, hvor Kemp & Lauritzen indgår et partnerskab med kommunen over en årrække og garanterer, at de forventede energibesparelser bliver realiseret i bygningerne. Og dermed giver investeringerne overskud efter otte år.
- Energi fylder rigtigt meget i driftsbudgetterne, ikke mindst i ejendomme med stor aktivitet som på skoler, institutioner og sygehuse. Derfor handler det om at tænke helheden ind, både i form af teknikvalg, den daglige brugerinddragelse og i forhold til at indgå partnerskaber, hvor byggeaktørerne har hånden på kogepladen og leverer den lovede vare. På den måde bliver det værdifuldt for alle, siger Allan Jørgensen.
Indeklimaet på landets skoler har løbende været til debat gennem årene, men med længere skoledage er emnet igen havnet på agendaen. I 2009 gennemførte DTU sammen med over 700 skole- og gymnasieklasser en undersøgelse af indeklimaet i klasserne, hvor der i 56 pct. af tilfældene blev målt for højt CO2-indhold i luften.
Resultaterne medførte stor kritik af skolerne dengang, og nu gentages undersøgelsen igen som led i Dansk Naturvidenskabsfestival, hvor det skal vise sig, hvilken effekt kommunernes milliardinvesteringer i de mere end 1300 danske folkeskoler sidenhen har haft på indeklimaet i klasselokalerne.
tøtte