23948sdkhjf

Lejepriser har været for høje

Priserne på udlejningsmateriel er for høje i Danmark. Derfor køber danske entreprenører frem for at leje. Det siger den nye direktør for Cramo A/S, Martin Henriksen
Selv om Martin Henriksen tiltræder som adm. direktør for Cramo A/S i en periode med store indtjeningsmæssige udfordringer i den samlede bygge- og anlægsbranche, er det ikke hans mål at få priserne op. Tværtimod mener han, at for høje priser i udlejningsbranchen har været en hindring for, at den danske udlejningsbranche har fået samme stærke position som i det øvrige Skandinavien.

- Jeg hører af og til, at udlejning i Danmark er vanskeligt, fordi kulturen er sådan i Danmark, at entreprenører og byggefirmaer hellere vil eje end leje. Det tror jeg ikke på. Jeg har hos Wacker Neuson Skandinavien haft omfattende kontakt med markederne i Norge, Sverige og Finland, og der er ikke afgørende kulturforskelle, men langt mere udlejning, og det handler om priser, siger Martin Henriksen, der 1. marts tiltrådte som adm. direktør for Cramo A/S.

Dygtige købmænd

- Danske entreprenører er dygtige købmænd, og derfor gør de, hvad der er billigst. Hos Wacker Neuson Skandinavien er Danmark klart det land, hvor der sælges mest til slutbrugerne i forhold til udlejningsfirmaer. Og det er grotesk, når vi tænker på, at selv de store entreprenører jo ikke er i nærheden af at have den indkøbskraft, som de store udlejningsselskaber har. Vi kan også se på strukturen i Danmark med mange små udlejningsfirmaer, at det har været let at komme ind på markedet og tjene penge.

- Derfor ser jeg gode muligheder for udlejningsbranchen nu. Prisniveauet er presset ned, og afstanden mellem at eje og leje er mindre. Samtidig er det blevet vanskeligt at finansiere indkøb. Martin Henriksen lægger ikke skjul på, at lavere udlejningspriser kræver fokus på effektivitet og omkostninger hos Cramo A/S.

- Cramo har oplevet enorm vækst med meget store investeringer i materiel, afdelinger og opkøb. Efterfølgende er så kommet en periode med nedgang i markedet, og det giver udfordringer med at få trimmet organisationen. Jeg kommer fra en tysk familieejet virksomhed, hvor man er vant til at holde omkostningerne nede, og det bliver også mit fokus her. Der ud over skal vi være bedre til at udnytte synergieffekter ved at være en del af en større koncern og eksempelvis spille meget tættere sammen med Cramo i Sverige, som jeg i øvrigt har arbejdet tæt sammen med hos Wacker Neuson Skandinavien.

- Jeg forestiller mig ikke at reducere det nuværende afdelingsnet – tværtimod. Der kan ske nogle strategiske tilpasninger, og det kan også resultere i nye afdelinger for at optimere os geografisk. Én af Cramos styrker er, at vi dækker hele landet, og det slækker vi ikke på. Selv om vi skal begrænse omkostninger, vil kunderne opleve os styrket bl.a. i kraft af, at vi i højere grad vil trække på maskiner, materiel og moduler fra vore svenske søsterafdelinger, siger Martin Henriksen.

16 afdelinger

Cramo A/S har i dag 16 afdelinger fordelt over hele landet og har interne afdelinger for bl.a. kraner og hejs, pavilloner, stillads og forskalling, store maskiner samt projekter og et særligt Liftcenter på tværs af Øresund.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.085