23948sdkhjf

Foråret kom til TUN-BYG

Udstillere og arrangør sporede en stigende optimisme blandt de besøgende. 27.703 fagfolk besøgte messen
Om det er de første tegn på forårets komme er svært at sige, men hvis stemningen i Fredericia Messecenter er kendetegnende for de kommende tider i byggeriet, går bygge- og anlægsbranchen snart bedre tider i møde.

Både arrangøren, Trælasthandlerunionen – TUN, og udstillere meldte således om stigende optimisme blandt de besøgende på TUN-BYG 2010 og et stort ønske om snart at komme i jorden igen.

Udstiller kommentarer

- Vi har haft flere besøgende, end vi plejer, og mange har sat sig ind i tingene, før de besøger os, så vi får en meget kvalificeret dialog, siger salgsdirektør René Holde fra Pro-File, som glæder sig over det forestående forår.

- Alle står i startblokken og er klar til at rykke ud. Vi hører fra mange tømrermestre, at de har klart flere tage i ordre nu end for et år siden, så det er gode tegn, siger René Holde.

- Vores stand var meget velbesøgt, og der var tryk på fra kl. 10. Messedeltagelsen er helt sikkert en god investering, for vi fik masser af nye kontakter til for eksempel murersvende med 40-50 ansatte, som vi kan henvise til en forhandler, siger Claus Lykkegaard, der er key account manager hos F. Engel, der også kan mærke, at det spirer i byggeriet:

- Mange håndværkere regner på tilbud, hvilket tyder på øget aktivitet, og det vil også smitte af på os. Vi forventer travlhed resten af året, siger Claus Lykkegaard.

- Vores besøgsforventning er klart blevet overgået. Det gælder både indkøbere, håndværkere og arkitekter fra både private tegnestuer og kommuner, siger salgschef Martin S. Henriksen fra Eric Storm. Han sporer en gryende optimisme i byggeriet.

- Mange siger, at ordrebøgerne er fulde, og at de bare venter på at kunne komme i jorden. Vi forventer selv stor travlhed fra og med april, siger Martin S. Henriksen.

- Vi møder stort engagement og spørgelyst, og folk er klar til at komme i gang. De glæder sig til at komme i jorden oven på den hårde vinter, og vi hører om lagre, der skal fyldes op, så det er meget positivt, siger Wavins salgschef Troels Krogh, der hæfter sig ved kvaliteten af de besøgende.

- I de snart 20 år, jeg har været med i Fredericia, er messen blevet stadig mere seriøs. Folk kommer virkelig for at få information og detailviden, siger han.

Arkitekter og ingeniører

Det rådgivende segment fandt også vejen til messehallerne i Fredericia.

- Der er jo mange tømrere hernede, men også mange beslutningstagere i form af arkitekter og trælaster. Vi har fået nogle spændende kontakter også fra både arkitekter og ingeniører og mærker da også stor interesse for vores nye satsning på solsystemer. Så der er positivitet i markedet igen, og vi kan da mærke et stigende pres på priserne, siger adm. direktør Max Larsen fra forhandleren af tagsten og skifer V. Meyer A/S.

Max Larsen kunne dog godt tænke sig, at det private segment var repræsenteret blandt de besøgende på TUN-BYG, som kun er for fagfolk.

- De private er jo lidt nemmere at påvirke på vores egen stand i stedet for, at de står blandt 20 andre produkter i trælasten, siger Max Larsen.

Tilfreds arrangør

Over hele linjen melder udstillerne om, at de besøgende er blevet betydelig mere seriøse, og mange håndværkere kan ikke vente med snart at komme i jorden igen oven på en hård vinter.

- Det er en stor glæde at konstatere, at opbakningen til messen er enorm og uforandret, både fra udstillerside og fra udførende og rådgivende parter. Stor tak til alle for, at I er med til at skabe et pejlemærke for hele branchen, og vi glæder os allerede til at se jer på TUN BYG 2012, siger adm. direktør Palle Thomsen fra Trælasthandlerunionen-TUN, der arrangerer messen.

Han har ikke for alvor været bange for, at byggeriets krise skulle få den store indvirkning på afholdelsen af TUN-BYG 2010, der fejrede sit 25 års jubilæum i år.

For allerede efter messen i 2008 oplevede arrangøren stor tilstrømning af forhåndsreservationer af stande, og selv om ikke alle virksomheder har overlevet byggekrisen, har TUN ikke haft problemer med at fylde hallerne op.

TUN har dog været ekstra opmærksomme på markedsføringen af messen i lyset af byggekrisen.

Traditionelt har udstillere og tømmerhandlere gjort en stor markedsføringsindsats, hvilket er rigtig værdsat. Men fra TUN’s side har vi da gjort ekstra meget for markedsføringen og været mere opmærksom på PR-delen. Men efter 25 år bærer messens image jo en del, siger Palle Thomsen.

Tre Klimapriser

Arrangørerne lancerede på TUN BYG 2010 tre klimapriser. Initiativet blev belønnet med et besøg af protektor for Klimakonsortiet H.K.H. Kronprins Frederik, og klimatemaet afspejlede sig også på standene, idet klima, energi og miljø er i højsædet hos en lang række af byggeriets leverandører.

De tre klimapriser er beskrevet andet steds i bladet.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.111