23948sdkhjf

Lejepriserne er historisk lave i Danmark

Udlejerne af entreprenørmateriel fornemmer den negative spiral med faldende priser og faldende efterspørgsel som et reb om halsen – og ikke alle materieludlejere vil overleve i den kommende konsolideringsfase
Udlejerne er ramt af, at der de sidste par år har været alt for meget entreprenørmateriel på markedet efter et historisk højt aktivitetsniveau i bygge- og anlægsbranchen (2004-2008) til det nuværende historiske lavpunkt. Dette har medvirket til, at lejepriserne nu er historisk lave, og disse forhold gør, at udlejningsvirksomhederne har slanket deres balancer og omkostninger betragteligt. Det til trods har hovedparten af udlejerne haft markante underskud i 2009 og forventeligt får underskud i 2010.

- I den nuværende situation bemærker vi blandt medlemmerne i Materielsektionen, at veldrevne udlejningsvirksomheder, både hvad angår omkostnings- og kvalitetsfokus generelt har svært ved at bevare indtjeningen, når de fortsat ønsker at fastholde et højt kvalitetsniveau på materiel og sikkerhed. Vores medlemmers udlejningsmateriel skal gerne matche markedets behov og omgivelsernes/brugernes krav – både hvad angår teknik, brugervenlighed, sikkerhed, miljøvenlighed, og forbrugseffektivitet – og medlemmerne skal gerne kunne tilbyde dette til fornuftige priser med de fordele, som en højere udnyttelsesgrad end ejet materiel medfører for kunderne, siger André Bakke, chefkonsulent fra Materielsektionen, Dansk Byggeri.

Du får, hvad du betaler for

Ingen kan i dag tillade sig et tilbyde en utidssvarende skurvogn med dårlig isolering, utæt tag/vinduer og dårlige adgangs- og opholdsforhold til sine gode medarbejdere, uanset hvor billig den måtte være. Det samme gælder for entreprenørmaskiner og personløftere, som alle udgør en fare for brugeren, hvis materiellet ikke er sikkerhedsmæssigt forsvarligt vedligeholdt.

- Kunderne har krav på anstændig behandling og fornuftige betingelser i arbejdsmiljø- og energieffektiv henseende. Men noget for noget – betingelserne skal være i orden og ingen i nogen brancher har brug for virksomheder, som underbyder markedsprisen på bekostning af arbejdsmiljø, sikkerhed eller miljø. I Materielsektionen arbejder vi for, at ingen af medlemmerne skal have konkurrencemæssige fordele ved at slække på sikkerheden, siger Søren Rosenkrands, formand for Materielsektionen, Dansk Byggeri.

Prisen vil stige med efterspørgslen

To væsentlige forhold vil påvirke prisen i opadgående retning. For det første vil afvikling af antallet af materiel bringe udbuddet tættere på den reelle efterspørgsel. Samtidigt forventes efterspørgslen at stige fra det nuværende lave niveau til et højere aktivitetsniveau om nogle år, dog på et meget lavere niveau end i nullerne. Men et mere vigtig forhold er tendensen, at flere entreprenører fremadrettet indser, at der er klare fordele ved at leje i forhold til at eje, både hvad angår lavere kapitalbinding, mere fleksibilitet og mindre materieladministration og bøvl. Entreprenørens kernekompetence er jo netop at bygge og anlægge, og ikke at håndtere materiel. Og trenden går i retning af, at flere entreprenører vil leje i stedet for at eje. I Danmark bliver blot 30 % af entreprenørmaterielbehovet dækket af udlejningsbranchen, mens tallet i England er omkring 70 %.

Et væsentligt forhold vil dog påvirke prisen i nedadgående retning herefter. Et kommende større udlejningsmarked vil kunne retfærdiggøre en lavere pris pga. større synergieffekter ved færre og større udlejningsvirksomheder, men samlet set må prisniveauet forventes at ligge højere end det nuværende prisniveau, hvor mange underbyder for at overleve på kort sigt!

Leje kontra eje

Udlejningsbranchen er jo et tilbud til markedet, hvor kunderne kan gøre investeringer til variable omkostninger, så de til enhver tid har det bedst mulige ajourførte materiel med høj vedligeholdelses-standard og nyeste teknologi i lige præcis den tid og til den økonomi, man har behov for det – hverken mere eller mindre!

- Det er der, vi skaber driftsfordele og bidrager til en økonomisk gevinst for kunder og det er den kultur- og adfærdsforståelse vi skal have bragt ud til markedet. Driftsrationalet er ikke bare lavere pris – for dette er ikke bæredygtig for hverken leverandør eller kunden, slutter Søren Rosenkrands.jfr
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094