23948sdkhjf

Bliv bedre til at tackle sygefravær, mester!

En sygemelding kan også gå ud over arbejdsglæden hos de andre ansatte
Sygefravær kan være et alvorligt problem for mindre virksomheder. Som ejer eller leder mærker mester på mange måde følgerne, når en medarbejder er sygemeldt.

Det kan være opgaver, der ikke udføres til tiden, kunder der føler sig overset eller udgifter til en afløser eller vikar.

Og på længere sigt kan en sygemelding også gå ud over arbejdsglæden hos de andre ansatte. For hvem skal overtage opgaver eller følge op hos kunder, og hvor lang tid, skal de påtage sig ekstra opgaver.

Derfor har Dansk Håndværk sammen med Cabi, der er en selvstændig organisation under Beskæftigelseministeriet, som hjælper virksomheder med blandt andet sygefravær, udarbejdet fem gode råd om, hvordan man som leder forebygger sygefravær og hvordan man takler den, når den opstår.

– Det kan være en svær opgave, for det er jo et område, der ligger langt fra den faglige uddannelse og de ledelseserfaringer en håndværksmester normalt har. Men de fleste virksomheder oplever problemerne på et eller andet tidspunkt. Og det kan både være dyrt og risikere at koste dem en god medarbejder, hvis man ikke får grebet problemerne rigtigt an, forklarer direktør i Dansk Håndværk Morten Frihagen.

Hold kontakt med medarbejderne
Birgitte Poulsen, der seniorkonsulent i Cabi og har arbejdet med sygefravær i mange brancher, anbefaler håndværksmestre, at have en tæt kontakt med medarbejderne.

– Sørg for eksempelvis at tage en morgenrunde for at få hilst på alle, vær med i frokostpauser, tal jævnligt med de tillidsvalgte og brug også medarbejderudviklingssamtalerne til at drøfte det, hvis du har fornemmelse af at en medarbejder har et problem.

Kræver en særlig indsats
Og hvis en medarbejder får sygefraværet ud over det helt almindelige, kan håndværksmester med fordel følge op ved at se på den enkeltes sygefravær:

– Ændrer mønstret sig for eksempel med flere kortere sygefraværsperioder, er det vigtigt, at I kigger på det sammen og får talt om, hvad I hver især kan gøre ved det. Det kan være udtryk for mistrivsel, kronisk sygdom, misbrug, en krise i privatlivet eller meget andet, som der måske kan gøres noget ved, forklarer Birgitte Poulsen.

– Langvarigt sygefravær vil ofte kræve en særlig indsats for at holde fast i medarbejderen. Der kan være brug for at trappe langsomt op i tid eller opgaver, når vedkommende vender tilbage til firmaet. Eller der kan være følgevirkninger, som kræver særlig opmærksomhed fra lederen.

FEM GOD RÅD TIL AT TACKLE SYGEFRAVÆR:
Dansk Håndværk har sammen med Cabi udarbejdet 5 gode råd om, hvordan virksomheder kan tackle sygefravær.
• Fornemmer du, at en medarbejder har problemer eller at han eller hun begynder at få drypvis fravær, så forsøg at gribe ind i tide. Tag en samtale med vedkommende, hvor I sammen forsøger at finde årsagen.

• Lav skriftlige retningslinjer for håndtering af sygefravær i eksempelvis personalehåndbogen. Definer et klart formål i forhold til virksomheden og medarbejderen. Tydelige rutiner og regler giver et lavere fravær.

• Er en medarbejder længerevarende sygemeldt, så afhold sygefraværssamtaler. Dialogen er ofte nøglen til succes for både virksomhed og den sygemeldte. Du signalerer interesse i en medarbejders udvikling og får samtidigt overblik i forhold til dine opgaver som leder.

• Følg op og fasthold dialogen med den sygemeldte. På den måde bevarer du også overblikket, så du kan planlægge arbejdsfordelingen i forhold til den forventede varighed af sygemeldingen.

• Ingen forventer at du kan klare alt selv. Er du i tvivl om, hvordan du bør forholde dig, hvordan du kan hjælpe eller hvad du bør gøre, så spørg de eksperter du kan trække på i forhold til problemerne.

Artiklen er en del af temaet MesterTips.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094