23948sdkhjf

Ung chauffør kørte 19 timer med kun én tissepause

| Af Reaktionen | Tip redaktionen om en historie

18-årige Alex kørte pakker 19 timer i træk med kun én tissepause på sin første vagt. Løn: 750 kroner.

Kørsel med pakker i 19 timer i en Fiat Ducato lastbil med kun en enkelt tissepause. Løft af pakker, der var alt for tunge og en chef i røret, der sagde: ”Speederen i bund. Du skal nå det”.

Sådan var den første vagt for 18-årige Alex Brix Andersen, Randers, hos transportfirmaet Kisser’s Kurer Kørsel i Christiansfeld ejet af Kirsten Schneider, skriver Fagbladet 3F.

Alex Brix Andersen fik ikke instruktion og er uden chaufførerfaring.

- Jeg faldt i søvn bag rattet på motorvejen og blev vækket af rumlestriberne ude i vejkanten. Det kunne være endt helt galt. Det var fuldstændig sindssygt og totalt uansvarligt at køre så mange timer, siger han og pointerer, at han følte sig vildt presset og stresset af Kirsten Schneider.

- Jeg er jo helt uerfaren i branchen, og hun sagde bare: “Speederen i bund, du skal nå det”, fortæller han.

Han fortæller, at han kun holdt regulær tissepause en enkelt gang, og at morgenmaden var et rundstykke i hånden bag rattet.

- Efter vagten var jeg helt klasket sammen og turde ikke fortsætte. Jeg var helt ude af den og sov i 16 timer bagefter, siger Alex Brix Andersen.

Han løftede også tungere gods end tilladt.

- Blandt andet et tre-fire meter langt jernrør, som jeg måtte slæbe. Det var lige til en rygskade, fortæller Alex Brix Andersen, der sagde op i sidste uge efter første vagt.

Han blev lovet 1.200 kroner per tur, men har modtaget 750 kroner i løn for 19 timers vagten.

- Det svarer til 35 kroner i timen. Jeg føler mig røvrendt og snydt, siger han og understreger:

- Det firma skal stoppes. Andre skal ikke udsættes for det samme.

Hans kammerat 23-årige Benjamin Skov Vraa, Randers, manglede også et job og havde hørt om Kisser’s Kurer Kørsel. Han holdt i seks dage med 13 timers vagter, før han i sidste uge sagde op.

- Det kom bag på mig, at vi skulle køre så mange timer. Men jeg fik at vide af Kirsten Schneider, at jeg skulle gøre det godt. Ellers ville jeg blive fyret. Det stressede mig. Det gjorde hendes natlige opringninger om, at det skulle gå hurtigere også, fortæller den 23-årige, der ikke fik nogen oplæring.

Han stillede bilen hos firmaet og gav hende besked om, at han ikke ville arbejde på de vilkår.

- Det var en kæmpe lettelse at sige op, pointerer han.

Skræmmende og uanstændigt
Fagbladet 3F ville gerne have forelagt kritikken for Kirsten Schneider. Men trods adskillige telefonopkald over tre dage og sms med spørgsmål, har det ikke været muligt at få kontakt til hende.

Administrerende direktør i transportfirmaet Brink Transport ApS, som Kisser’s Kurer Kørsel leverer kørsel til, er dybt rystet, da Fagbladet 3F fortæller ham om de to unge chaufførers arbejdsforhold.

- Jeg er dybt rystet over dine oplysninger. Kisser’s Kurer Kørsel har hos os haft den funktion at stå for nogle af vores nat-distributions ture med levering fra klokken 23 til klokken 7, siger han og fortsætter:

- Jeg er ked af at høre omkring sådanne forhold, da jeg syntes, det burde være nemt at planlægge turene med et så fast leveringvindue. Jeg tænker, at de også må have kørt andet end vores varer. I hvert fald når jeg ser på timerne, siger Anders Brink.

Han oplyser, at Brink Transport ApS allerede før han hørte om de to chauffører har opsagt deres aftale med Kisser’s Kurer Kørsel

- På grund af grov misligholdelse af kørselskontrakt, mange fejlleveringer og for sen levering, siger Anders Brink.

De to unge chauffører, der begge kørte lastbil under 3.500 kilo gik til 3F Randers, hvor transportgruppeformand Jens Laursen også er rystet over arbejdsvilkårene.

- Det er skræmmende og helt uanstændigt med de arbejdsvilkår. Og meget farligt for trafiksikkerheden. Det er desværre ikke ukendt i branchen, hvor enhver kan slå sig ned som vognmand med køretøjer under 3.500 kilo, siger han og tilføjer:

- Det understreger, at der er hårdt brug for meget mere kontrol af arbejds- og lønvilkår med de køretøjer.

Han peger på, at køretøjer under 3.500 kilo burde høre under godskørselsloven, der blandt andet forpligter til at køre under gældende kollektiv overenskomst.

- Det kunne skabe sikkerhed og fjerne den unfair konkurrence for de firmaer, der kører og aflønner efter reglerne. Markedet bliver ødelagt af de urealistisk lave priser hos de firmaer, der snyder, siger Jens Laursen.
Hold dig opdateret med Mester Tidende
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Nyt fra byggecentrene
Byggecenterkæde henter erfaren 60-årig HR-direktør

Lastbilchauffør får bøde for is på taget

Nyt fra byggecentrene
Stor VVS-grossist udvider åbningstiderne

Nordjyde er ny produktionsdirektør hos JKE

Kom og se: Mange effektive IT-værktøjer samlet ét sted

Nyhedsbrev

Nyt fra byggecentrene
Sjakk-formand er optimist trods fyringsrunde og butikslukninger

Online Avis Arkiv

Fire kæmper om totalentreprise på 12.500 kvm københavnerskole

Storbrand hos midtjysk husbygger: Det, der ikke er brændt, er ødelagt af vandskade

1

Dansk Byggeri: Nej til lavere pensionsalder

Byggeriet kan ikke undvære ældre faglærte og ufaglærte medarbejdere

Kranrekord i København: Tårnkran nedlagt på én dag

Kamstrup og Siemens lander ordre på 250.000 målere

Nyt fra byggecentrene
Isenkræmmer med et glimt i øjet

Han er rap i replikken og mestrer den særlige håndværker-jargon

Nyt fra byggecentrene
Nyopstartet trælast lukker fem måneder før tid

Volvo XC40 SUV med intelligent affjedring

Del overskuddet med de ansatte ...og tjen flere penge

Nyt fra byggecentrene
Stark: Topchefens turnaround krævede nye ledere

Give Elementer køber nordjysk producent

Vild konkursrekord i jubelåret 2018

Kampagne: Vil stampe flere gulvlæggere op

Nu sker det: 45 meter højt trætårn står snart klar

Nyt fra byggecentrene
Lang kø i nyåbnet mini-Silvan

Nyt fra byggecentrene
Topresultater: Tre kvinder styrker Stark

Ugens konkurser - uge 3

MesterTips
Undgå bøder: Få styr på persondata, mester

Nyt om navne: Se de seneste rokader i byggeriets top

Blev du snydt for blodmånen, mester ?

Nyt om navne: Se de seneste nyansættelser i byggeriet

Fyld ordrebogen: Her er der nye byggeopgaver på vej

Boligjobordning med tilskud til materialer

Far og datter dømt for prisudveksling: Skal hver betale 300.000 kr. i bøde

Ugens konkurser - uge 2

Nyt om navne: Se de seneste rokader i byggeriets top

SE VIDEO: Livsfarlige håndværker-stunts

25 år med lim, spartel og fugemasse

Faldt tre meter ned fra lift

Brand i møbelfabrik skabte farlig røg

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Ses vi på Ehandelsdagen d. 7 februar?

Topcon Xperience 2019

Kraner efter dine ønsker

Service og vedligehold af bygninger

Byggeteknik for arkitekter

VIDEO: specielle HMPE løftestropper til at løfte fundamenter og broelementer

Nye regler for entreprise-kontrakter

Ståltrapper til indendørs og udendørs

Tempus Service – Tryghed for dig og dine lufttæpper

Byggepladsbelysning - hele pakken på 30 sek.

Chat med os nu!

Bell hus fra KTR

Fra 2 lukkede fabrikker sælges

Vi er klar til at certificere jer efter DS/ISO 45001:2018. Er I klar?

Siemens Ålborg

Lej eller køb en skole.

Nyt priskatalog fra Oras

Billy Regnskabsprogram tilbyder automatisk årsregnskab og selvangivelse

Indvendig rydning af Tulip i Brabrand skaber plads til nye fællesskaber

Give Steel: Fra 7 til 329 medarbejdere

Danskproduceret Papiruld skal isolere norske hjem

Give Elementer køber Lundsby Industri A/S

Nye tekniske kompetencer til V2C

Celsa Steel Service satser grønt

Det kan du også med tekstil

Send til en kollega

0.234