23948sdkhjf

Mange danskere føler sig snydt hos mekanikeren

Næsten halvdelen af de danske bilejere har følt sig snydt hos mekanikeren - mange kvinder har ligefrem følt sig diskrimineret, viser en ny undersøgelse.

Hele 44 procent af danske bilister svarer, at de har følt, at en mekaniker har snydt dem. Det viser en ny rundspørge, som analyseinstituttet Yougov har foretaget for sammenligningstjenesten Samlino.dk.

Og af dem svarer godt hver femte, at det er sket flere gange. Undersøgelsen afslører også, at især kvinder har et anstrengt forhold til deres mekaniker.

Hele 17 procent af de adspurgte kvinder mener, at de er blevet behandlet dårligere på grund af deres køn, når de har indleveret deres bil til reparation. Danskernes store usikkerhed i forbindelse med bilreparationer har også tidligere givet udslag, når der er udarbejdet lister over branchers troværdighed, hvor mekanikere ofte har scoret meget lavt, men en stor del af det kan bunde i simple misforståelser, lyder det fra Kristian Pitzner-Jørgensen, der er administrerende direktør i Samlino.dk.

- Det er de færreste danskere, der har en stor indsigt i biler og reparationer, og derfor kan det ofte lyde som volapyk, når en mekaniker skal forklare, hvad der er galt med bilen, og hvad der skal laves. Og den dårlige kommunikation kan nemt føre til mistro og usikkerhed, siger Kristian Pitzner-Jørgensen, der opfordrer begge parter til at blive meget bedre til at indgå i en konstruktiv dialog på værkstedet.

- Du skal ikke være bange for at spørge ind hos mekanikeren. Hvis der er noget, du ikke forstår, så få mekanikeren til at forklare det nærmere. Og hvis du tvivler på forklaringen, så få altid en second opinion hos andre mekanikere. På den måde får du også den skarpeste pris, siger Kristian Pitzner-Jørgensen. 

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094