23948sdkhjf

Gik konkurs trods effektive it-værktøjer

Daurehøj Erhvervsbyg har gjort det godt på it-fronten, men blev trængt på likviditeten

Siden de 25 nominerede i Mester Tidendes og Licitationen-Byggeriets Dagblads konkurrence om at blive Danmarks mest IT-modne håndværks. og entreprenørvirksomhed blev valgt ud fra de mange deltagende virksomheder har en af konkurrencedeltagerne, Daurehøj Erhvervsbyg, indgivet konkursbegræring.

Den it-faglige ansvarlige for konkurrencen, adm. direktør Martin Profit Jakobsen fra Basit forklarer det således:

- Det danske byggemarked er superpresset i øjeblikket med mange sager, men der er stadig stor fokus og konkurrence på pris, og der er kommet en meget uheldig tendens til, at betalingerne i sagerne falder alt for sent.

Vi oplever, at selv de meget digitale virksomheder, som for eksempel Daurehøj Erhvervsbyg, som grundlæggende har meget godt styr på deres forretning, kan blive fældet af meget få dårlige sager, hvor betalingerne af en eller anden grund ikke falder til tiden. Når der så er travlt, og næste opgave venter med et forventet overskud, er det fristende at byde ind og starte på denne sag med de pengestrømme, der ligger i den. Hvis den også møder problemer med betalinger så er problemet dobbelt op, understreger Martin Profit Jakobsen.

Han fremhæver, at it-værktøjer kan hjælpe et langt stykke hen af vejen, også i forhold til risikoafdækning.

- Mange af de store sager udvikler sig ikke som forventet, og af årsager, som den enkelte entreprenørvirksomhed ikke kan kontrollere. Derfor udebliver betalinger af mere eller mindre legitime grunde, og virksomhederne oplever likviditetsudfordringer, selvom de grundlæggende er sunde og dybest set veldrevne, siger Martin Profit Jakobsen.

It-mæssigt trænger bygge- og anlægsbranchen ifølge Martin Profit Jakobsen til at få drøftet en digital samarbejdsform, som ikke handler om IKT og teknologi, men i større grad om, hvordan man sikrer rettidig og relevant information.

- Vores erfaring, er at informationsmængden i projekterne er blevet alt for stor, og at de involverede parter ikke er kritiske nok i forhold til hvilke informationer, der deles med hvem, hvornår og hvorfor. Desuden skal der implementeres en meget strammere disciplin i forhold til at overholde betalingsfrister, som i forvejen er lange, fastslår Martin Profit Jakobsen.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11