23948sdkhjf

Prisstigninger på materialer presser byggeriets værdikæde

Priserne på byggematerialer stiger og det forventes naturligvis at forplante sig i byggeriet, hvor der er en rigtig lang værdikæde at fordele prisstigningerne på.

Som udgangspunkt kan man nok ikke forvente, at det er bygherrerne eller slutbrugerne der kommer til at betale de øgede udgifter til byggematerialer. Trods det høje aktivitetsniveau er prispresset nemlig fortsat meget voldsomt. Konkurrencen er benhård og håndværks- og entreprenørvirksomhederne holder kun lige akkurat opgaverne kørende med et lille plus. Hvis de er heldige.

Det skriver Licitationen-Byggeriets Dagblad på lederplads.


Men, hvis det nu ikke er bygherrerne og slutbrugerne der kommer til at betale regningen for de stigende materialepriser, hvem er det så?

Ja, i første omgang er det forhandlerne og herunder ikke mindst byggecentrene. Det er jo producenterne der sætter priserne op og vil byggecentrene have varerne på hylderne, så må de jo betale prisen.

I byggecentrene kæmper man samtidig en brav og ofte ulige kamp med håndværkerne og entreprenørerne, som kræver rabatter og bonusordninger i hidtil uset omfang.

Derfor peger pilen for de øgede materialeomkostninger- i hvert fald i den professionelle del af byggeriet - på byggecentrene, som så til gengæld må hente pengene hjem hos de private forbrugere, som ikke i samme grad kræver rabat på ethvert køb. Endnu, konstaterer Licitationen-Byggeriets Dagblad på lederplads..

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094