23948sdkhjf

Københavner-fænomen: Bor i arkitekttegnede containere på vandet

København er blevet beriget med fem nye, såkaldte Urban Riggers:
.Refshaleøen i København er under rivende udvikling. Det gamle industriområde, som tidligere var hjemsted for skibsværftet B&W, er i dag en moderne bydel fyldt med restauranter, kunst og boliger.

Og netop boligerne på disse kanter er noget helt særligt. Nogle af dem ligger nemlig på vandet og går under navnet Urban Rigger . . Den første blev søsat som prototype i september 2016 og har siden opnået stor, international bevågenhed. Nu er tiden kommet til næste generation af Urban Rigger, som indebærer fem nye, opgraderede ”riggers”.

- UR 1.0, som vi kalder det, var en prototype med 12 boliger. Nu er vi nået til UR 2.0, som er designet ud fra de erfaringer, vi har gjort os det seneste tre års tid. Det indebærer en bedre udnyttelse af pladsen, en 220 kvm stor og lys kælder, flere fællesarealer, bedre køkkenfaciliteter og optimeret teknik. Alt i alt en opgradering, der gør boligerne endnu mere attraktive og i endnu højere grad henvender sig til de studerende, fortæller Peter Mayntzhusen, som er CTO-teknisk direktør hos Urban Rigger.

Robuste materialer til et aggressivt miljø
Urban Rigger 2.0 består af 60 lejligheder, som står indflytningsklare i løbet af i år. De har en lejekontrakt på Refshaleøen, der lyder på ti år og kan nemt flyttes til en ny lokation på vandet efter behov. Men netop beliggenheden på det salte havvand har stillet store krav til de materialer, som boligerne består af:

- Det er et aggressivt miljø, vi har med at gøre. Derfor er containerne og betonfundamentet i sig selv de eneste rigtige løsninger, da de kan klare vand og forskelligt vejrlig. Containerne er samtidig splinternye, de er bygget til formålet og har en levetid på 50 år, mens betonens levetid er over 100 år. Containerne er bygget af Cortenstål, som – når det ruster – beskytter sig selv gennem langsommere gennemtæring, forklarer Peter Mayntzhusen.

Han fortæller videre, at de nye container-boliger også består af brandhæmmende materialer, som kan klare det hårde miljø:
- Det er selvfølgelig vigtigt, at der er styr på sikkerheden. Derfor har vi brugt brandbeskyttelsespladerne Aestuver til undersiden af containerne og fermacell-H20-plader til de udvendige gangarealer. I kældrene er der anvendt fermacell-fibergips. COWI har været med som rådgivere og anbefalede disse løsninger netop for at opnå de rette brandsektioner imellem containerne. Det er også løsninger, som jeg kun har gode erfaringer med, og jeg ved, at de kan klare det aggressive miljø herude.

Dansk design i udlandet
Urban Rigger-containerne er produceret i Kina, mens skroget, som de flyder på, er fabrikeret i en storskala-havn i Polen. Herefter er de blevet flyttet til København, hvor de er blevet samlet. Et større logistisk arbejde, som Peter Mayntzhusen har stået i spidsen for:

- Supply Chain-delen er ret omfattende, men der er fokus på bæredygtighed hele vejen igennem. Og så løser boligerne det kæmpe boligmangelproblem, som opleves i flere større byer verden over. Målet er at ekspandere til udlandet og lave Urban Rigger-øer, som kan kobles sammen. Rent visuelt er det muligt at vælge mellem de seks forskellige farver, som vi nu har liggende her i dansk farvand: Grå, klassisk blå, mørkeblå, grøn, turkis og lyseblå. Farver, der passer til det omkringliggende hav.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109