23948sdkhjf

Stark melder klar til at fortsætte opkøbsbølgen

Især geografien bliver afgørende for fremtidige opkøb i Stark Group

Fredag kunne Stark præsentere et årsregnskab med rekordhøj omsætning ovenpå et år, der har stået i opkøbenes tegn. Med fire erhvervelser i det svenske, milliardopkøbet af tyske Saint Gobain og senest købet af den midt- og vestjyske trælastkæde Sjakk, har man for alvor fået cementeret sin position som markedsleder i Norden.

Læs også: Undersøgelse; Håndværkere er klar til grøn genstart

Men det slutter næppe her. Det fortæller finansdirektør i Stark Group Sisse Fjelsted Rasmussen.

– Hvis der er nogen, der gerne vil sælge, vil vi i hvert fald gerne inviteres indenfor, så vi kan tage et kig på muligheden, lyder det, da Wood Supply fredag eftermiddag fanger hende på telefonen.

Det er dog ikke hvad som helst, Stark er klar til at smide penge efter, for man har efterhånden nået en størrelse, hvor det ikke er volumen, man jagter. 

– Det handler rigtig meget om den geografiske placering, og vi lægger vægt på, at der er tale om vækstområder som for eksempel i Sverige, hvor opkøbsmålene har været centreret omkring Stockholm og Malmø, fortæller Sisse Fjelsted Rasmussen.

Læs også: Første danske trælast i globalt bæredygtighedsinitiativ

Stadig appetit på Danmark
At årets opkøb primært er foretaget uden for Danmarks grænser, er ifølge Sisse Fjelsted Rasmussen ikke noget, man skal lægge nogen videre tolkning i.

– Det skyldes bestemt ikke, at vi ikke har yderligere appetit på Danmark, men her er vi jo allerede en stor spiller, og opkøb skal passe ind i den forretning, vi allerede har, lyder forklaringen.

Finansdirektøren understreger, at Stark Group igennem året har haft kig på en lang række opkøbsmuligheder både inden og uden for landets grænser. At det er endt med netop de opkøb, det er, skyldes altså primært, at det simpelthen var det, der passede bedst i strategien.

– Vi køber ikke bare for at købe, og vi er selvfølgelig meget disciplinerede omkring, hvor vi placerer vores kapital – det gør vi der, hvor det medfører værdiskabelse, forklarer Sisse Fjelsted Rasmussen.

 

Artiklen er en del af temaet Nyt fra byggecentrene.

Kommenter på artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.11