23948sdkhjf

Hun vil sætte strøm til mestre og svende

- Håndværkere fortjener virkelig at opleve, hvor enkelt det kedelige bogholderi kan klares. Så kan de i stedet bruge tiden på at få flere glade kunder, siger bogholder Charlotte Blok
Der er en grund til, at Charlotte Blok kun arbejder med håndværkere. Hun ved, hvor de står og kender deres arbejdsgange. Og så hun ved, hvad hun kan hjælpe dem med.
Charlotte Blok er bogholder og har virksomheden dinbogholder.dk. Oveni det, er hun en ildsjæl i forhold til at hjælpe håndværkere med at få styr på en del af det ”kedelige” bogholderiarbejde.

- Håndværkere samler på glade kunde. Og jeg samler på glade håndværkere, siger Charlotte Blok
Hun siger tingene lige ud og hun ved, at de fleste håndværkere har det på samme måde Omgangstonen og indsigten i håndværkernes daglige udfordringer skaber både tillid og respekt.

Erfaring og indsigt
– Jeg forstå godt, at det kan være en belastning for mestre og svende at få styr på bilag, kvitteringer og fakturering for ikke at tale om lønkørsler og sørge for, at grossisten og trælasten bliver betalt til tiden.
Jeg er sådan set ikke så meget anderledes end alle andre bogholdere, som hjælper mestre med at klare regnskabet. På nær et enkelt punkt måske: Jeg satser benhårdt og målrettet på at få mesters bogholderi digitaliseret, siger Charlotte Blok og tilføjer, at hendes mission også er, at få andre bogholdere til at gøre mester mere digital.

– Håndværkere fortjener virkelig at opleve, hvor enkelt det kan gøres. Så kan de i stedet for det kedelige bogholderi bruge tiden på at få flere glade kunder, fremhæver hun.
Charlotte Blok kender mange digitale programmer, som kan hjælpe håndværkerne i deres dagligdag. Men, som hun siger:
- Der er dog noget, som aldrig kan digitaliseres og det er erfaringen og kendskabet til en håndværksvirksomheds daglige drift. Jeg kender alle hjørner og kanter af processerne. Efter 20 års erfaring med håndværkere kan jeg pege på løsninger, som kan spare både tid, bekymringer og penge. Jeg hjælper hele vejen rundt, så alle systemer fra kunder til leverandører, drift og økonomi spiller sammen, forklarer Charlotte Blok.

En del af teamet
Har man talt med Charlotte Blok i bare to minutter, så er man ikke i tvivl om, at hun ved, hvor skoen trykker i mange håndværksvirksomheder. Man er heller ikke i tvivl om, at hun med sin facon og sit ligefremme væsen tale samme sprog som håndværkerne og at hun brænder for at hjælpe dem.

– Jeg har 20 års erfaring med håndværker og bogholderi. Når håndværkerne for eksempel taler om spildtimer, så ved jeg hvad de taler om og kan gå i dialog med dem om hvordan de får spildtimerne gjort til effektive og fakturer bare timer.
Det falder lidt uden for bogholderens sædvanlige rolle. Men jeg opfatter det også som min opgave at give håndværkerne sparring. Enten fordi jeg selv kan se, at der er noget som kan gøres anderledes og måske bedre eller fordi håndværkerne spørger mig. Og der er ingen dumme spørgsmål. Og det gælder begge veje, understreger Charlotte Blok

Selvom hun, som mange håndværkere i øvrigt, er svær at imponere, så er hun imponeret af de mange mestre, som magter at drive en virksomhed og trods mange bump på vejen får det til at lykkes.

– For mig handler det om at håndværkeren opfatter mig som en del af teamet. Derfor hedder min virksomhed også dinbogholder.dk. For at signalere, at jeg er med på holdet. Og som én, der samtidig gør tallene forståelige.
Jeg er fan af håndværkere, og jeg lægger vægt på at være direkte, ærlig og loyal. Af en eller anden grund er det altid gået rigtig godt i spænd med mange fra håndværkerbranchen, siger Charlotte Blok med et glimt i øjet og et bredt smil.


Det digitale bogholderi er ikke til at komme udenom
Der er mange digitale løsninger, som kan gøre hverdagen lettere for håndværkerne. Og det er de løsninger, som Charlotte Blok gerne introducerer håndværkerne for, når hun laver deres bogholderi.
– Jeg sælger jo ikke digitale systemer, men har indsigt i en lang række systemer på superbrugerniveau. Og dem introducerer jeg gerne for håndværkerne, når jeg kan se, at det kan hjælpe dem til at få en lettere hverdag.
Faktisk kan alt næsten klares via en mobil og apps. Systemerne skal arbejde for virksomheden, ikke omvendt. Og så følger jeg selvfølgelig hele tiden med i den digitale udvikling, så håndværkerne ikke arbejder med gamle, ineffektive systemer, forklarer Charlotte Blok.

Har selv prøvet det
Digitalisering og udbyttet af den digitale løsningsmodel til håndværkere, opdagede hun selv for alvor, da hun sad for første gang som ny kunde hos Ordrestyring.dk, som var en af de første digitale værktøjer målrettet håndværkere.
Her var det grundlæggeren af Ordrestyring, Carsten Rasmussen, hun havde kontakt med.

– Carsten Rasmussen er stadig med på min sidelinje, som en uvurderlig sparringspartner og garant for, at jeg hele tiden er på rette spor, siger Charlotte Blok.

– Der er rigtig mange gode, ukomplicerede digitale løsninger. Jublo og Zenegy for eksempel. Og så er der MobilePay. Det er både smart og effektivt. Så det anbefaler jeg til de fleste, siger Charlotte Blok.
Dinbogholder.dk holder til i Dragør, men de digitale løsninger gør, at virksomheden er landsdækkende.


KVINDE I EN MANDEVERDEN
For Charlotte Blok er der ingen specielle udfordringer ved at være kvinde i en mandeverden.
- Det handler jo hurtigt om kemi og gensidig respekt og tillid. Jeg er jo ikke den stille type. Jeg siger tingene ligeud og med det samme. Jeg lægger vægt på at være direkte, ærlig og loyal. Af en eller anden grund er det altid gået rigtig godt i spænd med mange fra håndværkerbranchen, siger Charlotte Blok.

- Jeg elsker dialogen med håndværkerne. Og jeg elsker at hjælpe dem. Men jeg vil ikke være deres mor. Hvis de ikke får bilag og kvitteringer sendt frem til tiden, så står jeg altså ikke på hovedet for dem. Så bliver der talt med store bogstaver. Som regel forstå de det jo godt og så bliver det bedre næste gang, griner Charlotte Blok.

Artiklen er en del af temaet MesterTips.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.922