23948sdkhjf

Kører svenden vanvidskørsel i din bil, så blive den konfiskeret, mester!

Mester kan aftale særlige vilkår angående konfiskation med sine svende – eller lade det indgå i ansættelseskontrakten, så føreren af bilen vedkender sig at være erstatningsansvarlig, hvis bilen konfiskeres som følge af vanvidskørsel.

Der suser mange tusinde håndværkerbiler rundt på de danske veje hver dag. De fylder godt i både morgen – og eftermiddagstrafikken og de fleste af de svende, som sidder bag rattet i mesters bil, køre pænt og sikkert. Der er dog også både fartbøller og -bisser i mellem og af og til er der også en vanvidsbillist bag rattet i mesters varevogn.

Og med de nye regler for vanvidskørsel, som trådte i kraft den 31. marts 2021 kan svende, som kører vanvidskørsel, være skyld i, at mesters bil bliver konfiskeret.

Hvis konfiskationen opretholdes af en domstol, bliver din bil solgt og pengene ryger i statskassen.

Dansk Håndværk, har da også allerede fået flere henvendelser fra bekymrede mestre og derfor er brancheorganisationen dykket ned i lovgivningen på området.

Svært at komme uden om

Konklusionen er, at som udgangspunkt vil bilen altid blive konfiskeret, når føreren kører vanvidskørsel. Undtagelsen er, hvis det vil være et uforholdsmæssigt stort indgreb i mesters ejendomsret.

Langt de fleste mestre leaser deres biler og den reelle ejer af bilen er leasingselskabet, så .  politiet kan uden videre beslaglægge den leasede bil, som er brugt til vanvidskørsel.

Derfor vil mester i stigende grad blive mødt af nye krav, når der skal leases biler. Leasingselskaberne vil jo helt naturligt beskytte sig mod konfiskation af biler, der er brugt til vanvidskørsel. Og sikre sig, at den som kører vanvidskørsel i bilen er erstatningsansvarlig ved konfiskation. Her er leasingselskaberne lidt i samme båd, som de mestre, som selv ejer deres biler.

I de tilfælde, hvor mester selv ejer bilen, der køres vanvindskørsel i, ja, så er der nemlig nogle særlige spilleregler som skal opfyldes, hvis mester skal kunne gøre sig håb om beholde bilen eller få den erstattet.

I grove træk kan mester aftale særlige vilkår angående konfiskation med sine svende – eller lade det indgå i ansættelseskontrakten, så føreren af bilen vedkender sig at være erstatningsansvarlig, hvis bilen konfiskeres som følge af vanvidskørsel.

Se straffe-attesten

Mester skal også være opmærksom på, at da Transportministeriet mener, at en ejer af en bil bør forvente, at en fører der tidligere er straffet i henhold til færdselsloven, vil begå en ny lovovertrædelse, så skal mester sikre sig at føreren ikke tidligere har overtrådt færdselslovens bestemmelser om vanvidskørsel.

Som arbejdsgiver kan du indhente førerens private straffeattest, hvor færdselsovertrædelser fra efteråret 2021 vil fremgå.

Dansk Håndværk fremhæver, at for at undgå konfiskering af bilen, skal mester desuden undersøge førerens økonomi. Hvis det er helt umuligt for mester at få erstattet tabet hos føreren, kan det være et argument mod konfiskation af bilen. Det vil dog være undtagelsen.

Det er i øvrigt endnu uvist, hvordan mester/arbejdsgiveren skal undersøge sine ansattes økonomiske forhold, for at beskytte sig selv bedst muligt mod konfiskation af sin bil.

Vanvidskørsel er blandt andet:

  •  uagtsomt manddrab under særligt skærpende omstændigheder
  • uagtsom forvoldelse af betydelig skade på nogens legeme eller helbred under særligt skærpende omstændigheder
  • særlig hensynsløs kørsel
  • kørsel med hastighedsoverskridelse på mere end 100 pct. ved kørsel over 100 km i timen
  • kørsel med en hastighed på 200 km i timen eller derover
  • spirituskørsel med en promille over 2,00
  • Derudover findes der en liste i færdselslovens § 133 a.

Artiklen er en del af temaet MesterTips.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler
Andre Nordiske Medier

Send til en kollega

0.094