23948sdkhjf

Anco-Trans satser på gaslastbiler

Gas-lastbiler er et led i vores miljøarbejde, siger direktør.

Den danske transportvirksomhed Anders Nielsen & Co A/S' datterselskab i Hamborg har taget to nye Iveco S-Way-trækkere med gasmotorer i brug. De kører på flydende metangas. Med de to trækkere vil virksomheden skære ned på CO2-udslippet og lette miljøet for ganske mange små partikler.

- Vi vil gerne minimere vores CO2-aftryk, og vi har brygget på gas-løsningen i nogle år, siger Mogens Røigaard, der er COO hos Anders Nielsen & Co og ansvarlig for drift og indkøb. Transportvirksomheden har siden 2007 haft en miljø-strategi.

Det er ikke tilfældigt, at den danske transportvirksomhed kører ud med sine første gaslastbiler i Tyskland. Det tyske net af tankstationer, hvor man kan tanke LNG, er så udbygget og ensartet, at man har vurderet, at det er et fornuftigt og bæredygtigt valg at investere i de to gaslastbiler. I 2020 var der omkring 50 LNG-tankstationer i Tyskland og antallet stiger.

Tre gode grunde
- Vi har gode erfaringer med Iveco, som desuden er den lastbilproducent, der har flest gaslastbiler ude at køre i Europa, siger Mogens Røigaard.
Selvom en lastbil med gasmotor og tanke til flydende naturgas koster en del mere i indkøb og dermed i årlige faste omkostninger, er der flere ting, der sørger for at holde de samlede driftsomkostninger nede.
* Først og fremmest slipper lastbiler med gasmotorer for at betale vejafgift i Tyskland (Maut).
* Dernæst er der mere energi i LNG end i en sammenlignelig mængde dieselolie. LNG er faktisk 1,39 gange mere energieffektiv, så det giver en bedre brændstoføkonomi.
* Et tredje væsentligt argument er, at kunderne fokuserer mere og mere på bæredygtige transporter. Derfor er gaslastbilerne kørt fra at være "nice to have" til at være "need to have".

1.400 km. pr. tankning
Mogens Røigaard forklarer, at rækkevidden mellem tankningen er over 1.400 kilometer, så chaufføren skal ikke tanke flere gange om dagen.

- Vi har kunnet køre dem direkte ind i den eksisterende logistikkæde fra afdelingen i Hamburg.

- Den lange rækkevidde betyder også, at vi også kan bruge bilerne til at transportere containere fra Hamborg til modtagere i Danmark, hvor det i dag endnu ikke er muligt at tanke LNG.

Blandt de bedste
Der er mere end en måned siden, at Ancotrans anskaffede sig de to gaslastbiler, så nu kan man se i bilernes driftsregnskab, at beslutningen ikke har været helt hen i hegnet. Tværtimod. De er blandt de fire bedst biler i den samlede flåde på 35 trækkere hos Ancotrans i Hamborg.

- De har faktisk klaret sig ret godt, siger Mogens Røigaard og forklarer, at fritagelsen for den tyske MAUT selvfølgelig bidrager positivt.

- Selv når MAUT-lettelsen halveret i 2023, er der fornuft i at vælge gaslastbiler. Så de to Iveco’er bliver næppe de sidste lastbiler med gasmotorer hos Anders Nielsen & Co.

- Vi har sendt yderligere 10 trækkere med gasmotorer i udbud, slutter Mogens Røigaard.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.11