23948sdkhjf

Du kan næsten selv bestemme dit overskud, mester!

Det er vigtigt, at du har en plan for din virksomhed og, at du kender virksomhedens og dine medarbejderes svagheder og styrker

MesterTidende skriver her - sammen med direktør Casper Hassø Nielsen, Minuba og partner i BDO, Frank Barrit - en klumme omkring virksomhedsdrift i håndværks- og servicevirksomheder. Klummen giver håndværksmestre og andre selvstændige nye, friske indspark, inspiration og ideer til generel forbedret virksomhedsdrift

Lad det være sagt med det samme... det er ”let” at lægge en plan – det er langt svære at føre planen ud i livet. Vi har tidligere haft fokus på ”Styrker og svagheder” i virksomheden.  Og denne klumme skal læses med netop ”Styrker og svagheder” i tankerne, samtidig med, at vi vil være lidt mere konkrete og se på hvilke handlinger, der er relevante. Ofte styres håndværksvirksomheder uden klare mål for, hvor virksomheden skal hen.

Budgetter udarbejdes næsten altid ”fordi banken vil have det”. Hvordan kan du ændre dette, så blandt andet budgettet bliver et brugbart styringsværktøj for dig som virksomhedsleder?

De vigtige overvejelser bag tallene  

Når der udarbejdes budgetter sker det tit med tallene som udgangspunktet. Man tager typisk udgangspunkt i seneste regnskab og regulerer lidt op eller ned. I virkeligheden er tallene i budgettet det mindst interessante. Det, der er afgørende,  er de overvejelser der ligger bag tallene. Hvordan er man kommet frem til at tallene?

Med andre ord er det ”mellemregningerne” og det ønskede ”års-resultat”, der skal bruges energi på.

Her skal det overvejes og besluttes, hvor man vil hen med sin virksomhed; for eksempel øget specialisering, hvilke opgavetyper skal skabe omsætningen, kundetyper der skal ”jagtes” o.a.  

Hvor stort skal overskuddet være?

Samtidig kan du starte ”omvendt” og beslutte dig for, hvilket overskud du vil skabe i år.

Lidt populært sagt, så kan det være muligt at skabe et større overskud (end tidligere), hvis du ser på hvordan omsætningen skabes, hvilke opgaver der løses, hvilke medarbejdere, der løser hvilke opgaver, om der er den rette sammenhæng mellem timer og materialer, og om disse sælges til de rette priser - alt sammen med de samme medarbejdere.

Her er det, at ”styrker og svagheder”, både i virksomheden og i den enkelte medarbejder skal huskes. Kan du planlægge året efter de styrker og kompetencer du har til rådighed, så kan du skabe en rigtig god forretning. Det kunne være et godt udgangspunkt for vurderingen af, hvad der skal opnås i 2022.

Disse vurderinger og overvejelser bør nedskrives, så man har en ”plan” for virksomheden. En plan du løbende kan følge op på. Planen kan eksempelvis omhandle hvilke opgaver, kunder mv. som man skal sælge sine timer til, herunder niveau for DB pr. time på opgaverne.

På den måde kan man løbende genlæse ”planen” og justere kursen, hvis man er ved at komme på afveje. I den proces er det uhyre vigtigt, at man fokuserer på få, men væsentlige punkter, ellers er det meget let at miste fokus.

Det vigtigste, når du har en plan, er eksekvering. Handling og ændring af vaner er ofte det, der skubber en virksomhed fremad. Så få det nu gjort!

Med en plan for dine 2022-mål bliver det nemlig langt nemmere at holde fokus i løbet af året, da du løbende kan følge med i ”planen”. Når 2022 er gået vil du med langt større sandsynlighed have nået dit mål.

Artiklen er en del af temaet Casper&Frank.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079