23948sdkhjf

Unicon er vild med elektriske lastbiler

Betonvirksomhed vil accelerere grøn transport med 11 nye el-lastbiler. Leverancerne starter allerede i år.

Betonvirksomheden Unicon har bestilt 11 ny elektriske lastbiler. Det er tale om modellen Volvo FM Electric, der har totalvægt op til 44 ton. Lastbilerne er allerede i serieproduktion fra Volvos side, og her oplyser man, at man også vil kunne nå at levere de første biler inden udgangen af 2022.

Unicon fik deres første elektriske lastbil sidste år - en Volvo FE - og den er man blevet rigtig glad for. Derfor tager virksomheden det næste store skridt med en ny generation af elektriske betonbiler med større rækkevidde og nyttelast, nemlig FM-modellerne.

- Med ordren sætter vi handling bag vores CO2-emissionsmål for distribution af cement, udtaler Christian Elleby, der er Supply Chain & Procurement Director i Unicon.

- Man kan sige, at vi cementerer vores rolle som frontløber for byggebranchen!

Strategisk samarbejde
Udover ordren på de 11 elektriske Volvo’er har Unicon og Volvo Truck Corporation også indgået et langsigtet, strategisk samarbejde om at implementere og optimere elektriske løsninger til betonindustrien.

- Vi ser meget frem til dette samarbejde med Volvo. Det vil give os gode muligheder for at udvikle de helt rigtige elektriske løsninger for lastbiler og opbygninger til vores distribution, siger Christian Elleby.

- De elektriske betonbiler skal jo både matche vores og kundernes behov for en effektiv og bæredygtig distribution af færdigbeton.

Hos Volvo Trucks i Danmark er adm. direktør Peter Ericson mere end begejstret for det nye samarbejde.

- Tunge køretøjer til betonindustrien er blandt de sværeste at elektrificere. Derfor er der tale om et samarbejde, som vi kan lære meget af – og vi forventer, at samarbejdet vil blive til gavn for hele betonbranchen.

Emissionsfri flåde
Unicon har sat sig som mål at reducere CO2-udledningen fra sin flåde af køretøjer med 30 procent i 2025 sammenlignet med 2019 – og så skal flåden være helt emissionsfri i 2035.

Unicon vurderer, at elektriske betonbiler er den mest oplagte teknologi til at opnå disse ambitiøse mål. Dertil kommer, at man også vil kunne efterleve kravene om emissionsfrie byggepladser.

- Sådanne krav ser vi allerede i Københavns Kommune, men også flere entreprenører og bygherrer har et ønske om emissionsfrie byggepladser. Det vil vi i langt højere grad kunne bidrage til.

- Desuden vil de elektriske lastbiler også kunne skabe et bedre og mere sikkert arbejdsmiljø på byggepladserne. Derfor er vi overbeviste om, at vores emissionsfrie betonbiler vil gavne vores kunder og de byer, vi kører i – og ikke mindst vores egne grønne ambitioner, slutter Christian Elleby.

 

Fakta om Volvo FM Electric
* Rækkevidde: Op til 300 km.
* Batterikapacitet: 180–540 kWh.
* Totalvægt vogntog: Op til 44 ton.
* Performance: Op til 330–490 kW (450–666 hk)
* Drivline: 2–3 elektriske motorer, I-Shift gearkasse

Akselkonfigurationer:
Trækkere: 4×2, 6×2, 6×4
Forvogne: 4×2, 6×2, 6×4, 8×2, 8×4
Alle aksler har luftaffjedring

Ladetid (fuld opladning):
9,5 timer med AC (43 kW), tre-faset
2,5 timer med DC (250 kW)

 

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094