23948sdkhjf

Få en konkurrencefordel:  Hæv kvaliteteten og produktiviteten, mester !

Læs her, hvorfor det er vigtigt at skelne mellem effektivitet og produktivitet

Mange taler om det og rigtig mange udførende håndværks- og entreprenørvirksomheder har implementeret digitale værktøjer i virksomheden.

Men, hvordan har det hjulpet virksomhederne. Og er det muligt at gøre en form for status på digitaliseringen i bygge- og anlægsbranchen? Og give nogle gode råd til, hvordan man får det bedste resultat, når man investerer i digitale løsninger?

Det spørgsmål har Mester Tidende stillet digitaliseringseksperten Martin Profit Jakobsen fra byggeriets uvildige IT-rådgiver Basit, som gennem de sidste 15 år har implementeret flere hundrede IT-værktøjer i håndværks- og entreprenørvirksomheder.

- Basit har altid fastholdt et meget målrettet fokus på de udførende håndværksværks- og entreprenørvirksomheder. Hvordan ser du status i forhold til digitaliseringen i denne del af branchen?

- Ja, der er sket meget de seneste 15 år. Der er implementeret rigtigt mange IT-værktøjer i virksomhederne. Basit alene har ansvaret for omkring 300 mio. kr. i IT-investeringer blandt andet via vores tætte samarbejde med Dansk Byggeri (nu DI Byggeri, red) siden 2010, forklarer Martin Profit Jakobsen.

- Et kendetegn ved IT-investeringerne gennem årene er, at de understøtter effektiviteten. Det vil sige IT-værktøjer, som understøtter styringen af omkostningerne i virksomheden. De fremtidige IT-investeringer kommer til at fokusere på produktiviteten, og på at øge værdien af den produktion, der bliver udført, siger Martin Profit Jakobsen.

Effektivitet og produktivitet

- Det er væsentligt at holde sig for øje, at disse to målsætninger – ”Høj effektivitet” og ”Høj produktivitet” - ikke er det samme. Ved at fastholde fokus på begge dele får virksomheden derimod en række væsentlige styringsredskaber, forklarer Martin Profit Jakobsen. Han uddyber:

- Man kan se på det, på den her måde: En konkret kunde, et kundesegment eller et samlet marked bestemmer om virksomheden er produktiv. Hvis markedet ikke er villig til at betale for produktet, kan virksomheden være nok så effektiv, men den tjener ingen penge, da produkterne ikke bliver solgt. Omvendt kan virksomheden med fokus på værdiskabelse tage en højere salgspris for sine produkter, hvilket øger virksomhedens produktivitet.

Effektivitet og produktivitet

EFFEKTIVITET = OMKOSTNINGSFOKUS

  • Effektive virksomheder har styr på deres processer, og producerer så effektivitet/billigt som muligt.
  • De spilder ikke tiden, de indkøber til konkurrencedygtige priser både ift. medarbejdere og materialer osv.
  • Det er et væsentlig parameter for virksomheden at være effektiv i sin produktion.

PRODUKTIVITET = OMSÆTINGSFOKUS

  • Højproduktive virksomheder sælger deres produktion til en så høj pris som mulig. 
  • Salgsprisen har grundlæggende ikke sammenhæng med omkostningerne, fordi prisen i bedste fald sættes med udgangspunkt i kundernes betalingsvillighed. Altså, at kunderne er villige til at betale for den værdiopfattelse, der bliver skabt. 
  • I produktivitet ligger der en mulighed for virksomheden i at differentiere sig på parametre som kvalitet, bæredygtighed, ordentlighed, service og præcision.

Kilde: Basit

Det er et spændende perspektiv, når virksomheder skal fastsætte priser, men faktisk også omkostninger. Ønsker virksomheden at være kendt for høj kvalitet, kan det ske på bekostning af effektiviteten, fordi det tager længere tid at producere. Det kan også være, at virksomheden kan øge dækningsgraden for at hæve innovation i processerne eller i produkterne, fremhæver Martin Profit Jakobsen.

- Siger du dermed, at fokus på Effektivitet kommer i vejen for Produktivtet?

- På visse områder kan en ensidig fokus på høj effektivitet paradoksalt nok stå i vejen for høj produktivitet. Det sker, når effektiviteten påvirker kundens opfattelse af værdi. Tvivler kunden på produktets værdi, så sættes prisen under pres, fastslår Martin Profit Jakobsen.

Værdiopfattelsen har lidt skade

- Det er en grundlæggende udfordring i bygge- og anlægsbranchen, at værdiopfattelsen igennem mange år har lidt stor skade. Kunderne bliver usikre og vil ikke betale for produkterne. Det kommer til udtryk ved den voldsomme fokus på pris, når der handles ind.

Det betyder, at en del virksomheder går på kompromis med kvaliteten for at søge at opnå en konkurrencefordel. Disse virksomheder fokuserer på omkostningsminimering (effektivitet), og i nogle tilfælde på bekostning af produktets værdi (produktiviteten). Det er skruen uden ende, og til skade for differentieringsmulighederne i markedet, og i sidste ende produktiviteten.

Det betyder desværre, at en del af produktet skal leveres i form af ekstraarbejde. Salgsprisen er ganske enkelt blevet så lav, at det ikke kan lade sig gøre at producere en ordentlig kvalitet.

Derfor bliver kvalitet en væsentlig konkurrencefordel i fremtiden og her spiller IT-værktøjerne en stor rolle, understreger Martin Profit Jakobsen.

Mester Tidende og Martin Profit Jakobsen vil i en senere artikel fokusere på, hvorfor og hvordan de digitale værktøjer spiller en stadig større rolle hos de udførende håndværks- og entreprenørvirksomheder

Artiklen er en del af temaet De Digitale Håndværkere.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Se seneste nyhedsbrev ???id_11737???

Send til en kollega

0.125