23948sdkhjf

Ny Storstrømsbro med en enkelt pylon

Den nye Storstrømsbro skal udformes som en skråstagsbro med en pylon frem for en bjælkebro, der også har været i høring
Den ny Storstrømsbro bygges med en enkelt pylon. Det besluttede den grønne forligskreds (regeringen, V, K, SF, LA) i går.

Forligskredsen har besluttet, at broen skal udformes som en skråstagsbro med en pylon frem for en bjælkebro, der også har været i høring.

Med beslutningen kan Vejdirektoratet gå videre med anlægget af en ny Storstrømsbro til 4,2 mia. kroner, som finansieres af Infrastrukturfonden.

Storstrømsbroen, der anlægges over Storstrømmen mellem Masnedø og Falster, bliver fire km lang og får en samlet bredde på cirka 24 meter.

- Storstrømsbroen er en vigtig del af jernbanekorridoren, da en stor mængde passager- og godstog mellem Skandinavien og Centraleuropa bliver ført over Storstrømsbroen, når Femern Bælt-forbindelsen åbner, udtaler transportminister Magnus Heunicke.

En bro med pylon har fået stor opbakning i høringssvarene fra borgere og fra to berørte kommuner.

Storstrømsbroen kan stå færdig i slutningen af 2021 samtidig med Femern Bælt-projektet, men i lyset af forsinkelsen af landanlæggene på tysk side vil en senere færdiggørelse blive overvejet, oplyser Transportministeriet.

tøtte
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078