23948sdkhjf

Kom tæt på tallene og skab vækst i virksomheden

Håndværksmesteren skal indrette sit bogholderi samt sine kalkulations-, regnskabs- og budgetrutiner til at kunne levere styringsværktøjer, så han som leder har mulighed for at optimere driften afvirksomheden
I et marked hvor stagnerende priser og lav – eller ingen vækst er hverdagskost, er det vanskeligt at hive rimelige fortjenester hjem på både timer og materiale. Derfor er det vigtigere end nogensinde at være helt tæt på tallene løbende og have konstant økonomisk overblik. Det er dermed ikke længere nok bare at vide om ordrebogen er fyldt eller ej.

Det skriver Mester Tidende

Økonomiske styringsredskaber, der bl.a. viser konsekvenserne af din tilbudsgivning er derfor meget væsentlig for dit resultat. Fokuseret økonomistyring med anvendelse af målrettet ledelsesinformation på udvalgte indikatorer er værdiskabende – ikke mindst i den aktuelle vanskelige økonomisk situation.

Det gælder derfor om at "indrette" sit bogholderi samt sine kalkulations-, regnskabs- og budgetrutiner til at kunne levere styringsværktøjer til dig som leder med henblik på, at du kan drive virksomheden optimalt.

Økonomisk pejlemærke

Ofte bruges årsregnskaber som det økonomisk pejlemærke, men årsregnskabet er fortid og kan alt for hurtigt blive uaktuelt. Det er derfor helt andre nøgletal, der løbende skal holdes øje med. Ved at have tallene som værktøj, har man langt bedre forudsætninger for at kunne træffe de bedste og mest rentable beslutninger for virksomheden i hverdagen.

Spørgsmål som "Kan det betale sig, at vi tager denne sag ind?" og "Hvor meget tjente vi på vores seneste lignende sag?" er lette at besvare, hvis man er helt opdateret med virksomhedens løbende økonomistatus.

- Vi ser nogle virksomheder, som rent faktisk har klaret sig glimrende igennem krisen, da de har formået at omstille sig hurtigt til den nye virkelighed, hvor dækningsbidragene er forsvindende små og kunderne få. Disse virksomheder har simpelthen holdt sig til deres nicheområder, hvor det var muligt at hente rimelige dækningsbidrag ind grundet effektivitet og mængden af lignede opgaver, fortæller udviklingschef i Dansk Byggeri, Jørn Jensen og fortsætter:

- Alternativt har mange været nødsaget til at tage alle de opgaver ind, som man nu kunne skrabe til sig, hvor der til tider ikke har været fortjeneste at hente – og i værste fald et tab for virksomheden. Det kan skyldes, at kalkulationen måske har været svær, fordi man ikke har haft en lignende opgave før.

Men det værste kan være, at virksomheden ikke har været klar over, at det har været en dårlig forretning at tage sådanne opgaver ind. Simpelthen fordi man ikke er tæt nok på tallene og har det nødvendige erfaringsgrundlag eksempelvis fra efterkalkulationer.

Vejledning og tips

- I Dansk Byggeri giver vi gerne vejledning og tips til, hvordan man sikrer en bedre bundlinje, og slipper for grimme overraskelser, når årsregnskabet gøres op, fastslår Jørn Jensen.

Han understreger, at det er essentielt, at håndværksmesteren ved, hvor han tjener sine penge og hvilke sager, det bedst kan betale sig at sige nej tak til.

- En udfordring, vi også meget tit oplever hos vores medlemmer, er likviditet – eller mangel på samme. Hvordan undgår man at agere bank for sine kunder? Vi ser desværre alt for ofte at det går galt – eksempelvis med baggrund i en konkurs hos en kunde, hvor det ender med at skabe en dominoeffekt for de af vores medlemsvirksomheder, som har tilgodehavender ude at svømme, fremhæver Jørn Jensen.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078