Samarbejde om ny 100 tons reachstacker
Sidste efterår udviklede N.C. Nielsen en specialversion af en SMV Konecranes reachstacker med løftekapacitet på 100 tons. Maskinens succes har nu ført til et samarbejde med Konecranes Lifttruck om produktion af fabriksnye 100 tons reachstackere i Balling i Danmark
Udviklingsprocessen startede med en forespørgsel fra en aarhusiansk havneterminal, der manglede en manøvredygtig maskine til at afskibe de stadigt tungere elementer til havvindmøller. Processen sluttede med, at N.C. Nielsen leverede en specialudviklet 100 tons prototype baseret på en stærkt ombygget SMV Koncecranes reachstacker til havnen i Aarhus.
Fabriksny med forlænget akselafstand
Interessen for den nye og meget kraftige reachstacker er stor i og uden for landets grænser. Efterspørgslen har nu ført til et unikt samarbejde mellem N.C. Nielsen og Konecranes Lifttruck: Den svenske maskinproducent leverer fremover fabriksnye SMV Konecranes reachstackere med de nødvendige 9 meters akselsafstand, mens N.C. Nielsen står for den øvrige opbygning af specialversionen.
- Det, der på forhånd lignede en "mission impossible", har udviklet sig til en succeshistorie, hvilket det nye samarbejde med Konecranes Lifttruck er et klart udtryk for. Da vores tekniske direktør Per Nielsen sidste efterår løftede sløret for idéen om at ombygge en 45 tons reachstacker til en maskine med 100 tons løftekapacitet, troede de færreste på projektet. Men takket være en omfattende teknisk viden om reachstackere her i huset og grundige ingeniørmæssige beregninger blev al tvivl gjort til skamme.
Vores specialbyggede SMV Konecranes reachstacker bestod alle tests ved den afsluttende typegodkendelse og løftede bl.a. de krævede 125 tons helt uden problemer, siger salgs- og marketingdirektør Jens Wøldiche fra N.C. Nielsen.
Mindske den samlede belastning
Fordoblingen af kapaciteten er opnået ved at modificere en klassisk 45 tons SMV Konecranes reachstacker på centrale områder. De originale løftecylindre er f.eks. drejet 180° for at mindske deres belastningsgrad, åget er fjernet og maskinens originale tvillingmonterede drivaksel suppleres af et nyudviklet "landingsstel" med 2 x 4 hjul for at fordele vægttrykket. Samtidig er akselafstanden som noget meget vigtigt udvidet fra 6,4 til 9 meter.
tøtte