23948sdkhjf

Vækstplan skal løfte kystturismen

Regeringen har lanceret en vækstplanen for dansk turisme. Vækstplanen indeholder 23 konkrete initiativer, som skal styrke det danske turismeprodukt og tiltrække flere turister til landet.
Danmark har et stort turismeerhverv, der omsætter for ca. 82 mia. kr. årligt og skaber ca. 120.000 fuldtidsstillinger. Hovedparten ligger i landets yderområder, hvor netop turisme spiller en afgørende rolle for mange små samfund. Men væksten i dansk turisme er i de senere år gået i stå i yderområderne, for mens København har oplevet fremgang i turismen, er der et fald i resten af landet.

- Kystturismen omsætter for mere end 50 mia. kr., og selv små forbedringer vil betyder rigtigt meget især i yderområderne. Det kræver, at vi arbejder målrettet med at forbedre kvalitet, for turister vil gerne betale for kvalitet. Derfor sætter regeringen nu målrettet ind på at løfte kystturismen, siger minister for by, bolig og landdistrikter Carsten Hansen.

Regeringen vil med vækstplanen skabe vækst og arbejdspladser i dansk turisme ved at udnytte og synliggøre de danske styrkepositioner og skabe en mere effektiv turismefremmeindsats. Målet er at opnå de samme vækstrater, som man forventer i de andre europæiske lande. Der vil give tusindvis af arbejdsplader, og regeringen er klar til at se fordomsfrit på hele området. For eksempel vil regeringen undersøge muligheden for at give endnu bedre adgang til naturen ved at bygge udkigsposter og mindre bygninger, som man har stor succes med i Norge

- Det er regeringens holdning, at administrationen af planloven skal sikre, at vi bevarer den natur, som mange turister kommer til Danmark for at opleve. Men administrationen af bestemmelserne skal også give mulighed for nye vækstorienterede udviklings- og anlægsprojekter, siger Carsten Hansen.

Regeringen vil derfor som led i opfølgningen på Produktivitetskommissionen udarbejde en analyse af planlovens effekter bl.a. på turismeområdet. Derudover vil Dialogforum undersøge, om der er yderligere problemer og barrierer i planlægningen på turismeområdet.

Vækstplanens initiativer fordeler sig over fire indsatsområder:

• Dansk turisme skal være kvalitetsturisme

• Væksten i storby- og erhvervsturismen skal øges

• Kyst- og naturturismen skal udvikles

• Bedre organisering af turismefremmeindsatsen

Vækstplanen er den syvende af i alt otte vækstplaner i regeringens offensive erhvervs- og vækstpolitik, hvor der er nedsat vækstteams på de områder, dansk erhvervsliv er internationalt konkurrenceudsat.

tøtte

Læs hele vækstplanen her
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.082