23948sdkhjf

Partnerskab giver boligselskab råderum

Boligselskabet Nordjylland har etableret partnerskab med en totalleverandør af vand- og varmeregnskaber. Fjernaflæsning, online adgang og fair fordeling hjælper beboerne og frigiver tid, så boligselskabet nu kan bruge mere tid på sin kerneforretning: At skabe gode boliger til sine lejere
Efter mange år med hele tre leverandører af vand- og varmeregnskaber, foruden egen regnskabsafdeling, var det Boligselskabet Nordjyllands ønske at få en mere ensartet måling og afregning af vand- og varmeforbruget i de 1.800 lejemål.

- Vi har været kunde hos Brunata i mere end 15 år og valgte dem på grund af den samlede løsning, fordi de kan klare hele opgaven for os. Det er ikke så meget prisstrukturen, men den seriøse service og rådgivning, som vi får hos Brunata, der er det vigtigste for os, siger Torben Fisker, teknisk chef i Boligselskabet Nordjylland.

En af fordelene ved at Boligselskabet Nordjylland nu har samlet alle sine regnskaber hos én leverandør er, at de mange lejere fremover kun skal henvende sig ét sted og dermed får den samme rådgivning.

For at gøre det så nemt som muligt har boligselskabets større ejendomme, heriblandt et i Aalborg, fået fjernaflæsning, hvor lejernes forbrug af varme og vand dagligt opsamles og kan følges online på internettet:

- Det er rigtig smart, fordi Brunata ikke skal ind i lejlighederne, men aflæser målerne ved fjernaflæsning, fortæller Torben Fisker.

Større sikkerhed

Også på Læsø har fjernaflæsning via internet gjort det nemmere for alle parter. Beboerne slipper for at være hjemme og vente på, at der kommer en montør og aflæser, og samtidig undgår man at skulle sende en mand over med færgen for at aflæse målerne fysisk.

De fjernaflæste data opsamles dagligt og kan ses i "Brunata WebMon", som er en online service, der giver administrationen mulighed for at følge ejendommens og de enkelte lejeres faktiske varme- og vandforbrug.

- Den internetløsning, som Brunata kan tilbyde, er vi ret begejstrede for. Det giver os nogle nye redskaber til at vejlede vores lejere. Vi kan f.eks, hjælpe dem til at få en bedre varmeøkonomi – det har vi gjort flere gange. Hvis nogle siger, de ikke har varme på, kan vi også se, om det passer, forklarer Torben Fisker. Det betyder, at nogle spørgsmål kan afklares direkte pr. telefon og ved pc’en, uden at boligselskabet skal sende en medarbejder ud og undersøge, hvad der sker i ejendommen.

For Boligselskabet Nordjylland er det også vigtigt at give beboerne en større sikkerhed og gennemskuelighed i forhold til boligøkonomien. Med individuel måling og afregning betaler hver lejer kun for sit eget, reelle forbrug.

- Førhen lavede vi selv vandregnskaber og fordelte udgifterne, men med Brunata er afregningen af vand blevet mere retfærdig, forklarer Torben Fisker.

Men det er ikke kun beboerne, som løsningerne fra Brunata kommer til gode. Samarbejdet har også lettet boligselskabets administration. For selvom der nu er kommet flere data, fordi bl.a. vand og vandafledning trækkes ud af huslejen, kan de mange data nu blot hentes elektronisk af Brunata, der herefter tager sig af resten og sørger for, at regnskaberne stemmer.

- Det har givet en tidsbesparelse, at tingene kører mere automatiseret. Samtidig har det minimeret fejlkilder i forhold til tidligere, hvor vi lavede en mere manuel fordeling af forbrugsudgifterne, fortæller Torben Fisker og fortsætter:

- Vores kerneområde er at skabe attraktive boliger til udlejning. Nu kan vi bruge al vores tid på det, der giver vores lejere mere værdi. Vi kan fx koncentrere os om vedligeholdelse af boliger og udendørsarealer, når Brunata tager sig af alt det andet. Nu kan vi bruge mere tid på det primære, nemlig at skabe gode boliger til vores lejere.

tøtte
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

2.239