23948sdkhjf

Nye veje med indbyggede kanaler mod oversvømmelse

Der kommer flere og flere skybrud, som får kloakkerne i byerne til at stå af og fører til oversvømmelser i gaderne. Middelfart og Københavns Kommune vil bygge nye veje med indbyggede kanaler, eller såkaldte vandveje, som leder vandet væk fra kørebanen
Oversvømmede kældre er desværre noget flere og flere boligejere oplever – ikke bare i Danmark men i hele Europa. Det vil man nu gøre noget ved med en ny slags vejkanaler indbygget i vejbanen. Herfra skal vandes så ledes hen til en såkaldt ’blue box’, som enten opsamler, leder eller forsinker vandet indtil kloakkerne eller et reservoir kan rumme det. I Middelfart spår borgmesteren projektet en lys fremtid:

- Projektet ser spændende ud. Det er en nytænkning af måden vi anlægger veje på og løser et af de meget alvorlige problemer vi står overfor med skybrudsregn. Projektet har også potentiale til at skabe dansk og lokal vækst, i det den samme problemstilling findes i andre europæiske lande. Jeg vil følge projektet tæt og glæder mig over, at Middelfart Kommune kan bidrage til nye innovative tiltag til bekæmpelse af klimaforandringerne, siger borgmester Steen Dahlstrøm.

Ideen er skabt i et samarbejde mellem Middelfart Spildevand A/S, Middelfart Kommune, og de private virksomheder Colas Danmark og EnviDan A/S, som sammen med parterne Middelfart Erhvervscenter og det lokale Arne Bonnerup rådgivende ingeniørfirma, samt DOP – Dansk overfladebehandling nu realiserer projektet. Københavns Kommune har efterfølgende set fordelene i projektet og har tilmeldt sig.

Rent teknisk består Vandvejen grundlæggende af 2 dele: en vejprofil, der leder vandet, og en såkaldt "Blue Box" der modtager vandet. I dette projekt er V-profilen i fokus, da denne udformning er den mest radikale og har størst vandhåndterende effekt i forbindelse med skybrud. Ved at lede vandet væk fra fortovsarealer og husfacader elimineres desuden risici for indsivninger i kældre m.m.

Mere end blot teknik

Men Vandvejen er mere end blot teknik. Det er også et helhedsorienteret vejsystem, der inkluderer æstetik og identitet og dermed øger attraktiviteten for brugere såvel som beboere.

Det er således tanken, at udnytte de designmuligheder Vandvejens delelementer giver, eksempelvis i Blue Boxens overflade, hvor der vil være muligheder i forhold til way-finding og trafiksikkerhed for både krydsende fodgængere og bilister samt som element i byens identitet.

Blue Boxen kan også fungere som en åben løsning, der i højere grad synliggør regnvandshåndteringen og kan bringe grønne og blå løsninger i spil.

Vækstpotentiale

Det er i aktiveringen af et af byens største befæstede arealer, vejene, i håndtering af både hverdagsregn og ekstremregn, at projektets største vækstpotentialer findes, såvel nationalt som internationalt.

I byerne er det i særlig grad vejarealer, der udgør barrierer for bortledning af vandet, og danske kommuner er i dag forpligtet til at vurdere risikoen/omkostningerne og lægge en plan for indsatserne, herunder udpegning af områder, der er særlig følsomme over for ekstrem regn, og har en særlig vigtig rolle at spille i forhold til at løse udfordringerne med vandhåndtering i tæt by.

I Danmark alene er der på det eksisterende vejnet forholdsvis mange kvadratmeter vej, der skal integrere vandhåndterende løsninger. Derudover findes der et latent marked i anlæg af nye områder med behov for helt nye vejanlæg.

Foruden de udpegede skybrudsveje er der generelt stor efterspørgsel på løsninger der kan afkoble veje og parkeringspladser fra kloakken med henblik på generel klimatilpasning, eksempelvis ved at holde 30 pct. regnvand ude af kloakkerne i fremtiden. Her ligger der et stort nationalt, men ikke let-definerbart marked.

Vandvejen ses også som et radikalt men meget prisvenligt alternativ til traditionel separatkloakering af oplande eller landsbyer, hvorved hele byområder kan tilføres ny identitet i et netværk af Vandveje. Der vurderes ligeledes at være et potentielt stort internationalt marked for Vandvejen, ikke mindst i de nordiske lande.

tøtte
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.088