23948sdkhjf

El-generator fra Randers på vej ud i verden

Randersvirksomheden Radijet er på vej med en prototype af en el-generator, som kombinerer høj ydelse med lav vægt og kompakt design
En ny generator fra Radijet får sin ilddåb til efteråret, hvor den skal testes i forskellige sammenhænge – bl.a. i en el-bil, som elværk i en parkmaskine og som et micro-kraftværk, der udnytter, at den kompakte Radijet kaster hele 10 KW el og 20 KW varme af sig.

- Vi forventer at have 5-10 prototyper kørende til efteråret. Så vil vi få testet, om vores Radijet kan bruges, som den er, eller der skal foretages justeringer til de forskellige formål, siger CEO i Radijet ApS, ingeniør Poul Lading.

Radijet blev stiftet i efteråret 2009, men der kom først rigtig gang i udviklingen, da forskningsmiljøer og "business angels" viste deres interesse for virksomheden og bakkede op økonomisk.

- Vi var klar over fra starten, at vi havde en lang udviklingsfase foran os og ikke kunne klare det uden støtte udefra. Heldigvis har mange fra starten troet på, at vores generator var en god ide med mange anvendelsesmuligheder - og at det var praktisk muligt at få den fra tegnebrættet og ud i produktion, siger Poul Lading.

Ide med potentiale

Fra Radijet ApS fik "Start & Vækst"-pakker gennem Erhverv Randers og Væksthus Midtjylland i 2010 er troen på Randers-virksomhedens potentiale vokset med raketfart. Radijet har fået 6,2 mio. kr. fra "Markedsmodningsfonden". De 4,2 mio. kr. af støttebeløbet er øremærket til efterårets projekt med at få prototyperne testet og tilpasset deres respektive formål.

- Desuden har vi lige vundet et EU-projekt, "R4SME", hvor vi sammen med tre andre små og mellemstore virksomheder kan få lavet forskning for 12 millioner ved fire forskningsinstitutioner. "Research for SME" er en del af EU’s "Horizon 2020"-program, som giver støtte til forskning, men lader de små og mellemstore virksomheder beholde rettigheder og patenter til gavn for beskæftigelsen i industrien, fortæller Poul Lading.

Høj ydelse lav emission

Radijet generatoren minder mest af alt om en overstørrelse turbo. Og den har ligesom turboen kun én bevægelig del - en monorotor. Den giver ifølge Poul Lading flere fordele:

- En dieselgenerator med samme ydelse vejer ca. 3-4 gange så meget som vores Radijet. Radijetten kan dertil køre på mange forskellige brændstoffer - alt fra brint og biogasser til diesel, bioolier og benzin. Ved kontinuerlig forbrænding har Radijet en bedre udnyttelse af brændstoffet end en traditionel stempelmotor, og så er den hele 5 gange bedre på udledningen af nitrøse gasser og 10 gange bedre med hensyn til kulilte.

Den lave emission kan gøre Radijet særligt interessant for gartnerierne, fordi varmen og udstødningsgassen her vil kunne udnyttes 100 procent, da drivhusplanterne vil optage den udledte CO2.

Verdensmarkedet venter

Poul Lading er lige nu i fuld gang med at prikke til mulige kunder, som kunne tænke sig at implementere en Radijet prototype til foråret.

- Det bliver spændende at se, når den kommer ud at køre. Vi har været igennem et langt udviklingsarbejde, hvor vi har kæmpet mod varme, korrosion og ikke mindst produktionsteknologi og -metoder. Monorotoren er blevet patenteret, og vi har fundet et tysk støberi, der havde taget det som en sportslig challenge at producere den og levere den. Jeg kan mærke, at vi er ved at være der, hvor verdensmarkedet venter. Ikke mindst hos vores store nabo mod syd, siger Poul Lading.

Poul Lading overvejer i forbindelse med Radijets overgang fra udviklings- til produktionsvirksomhed at gå med i Industry Smart Center Randers (ISCR), da virksomheden har behov for at beskrive, hvordan produktions- og vareflow skal designes for en produktion af indtil 3.000 stk. Radijet el-generatorer pr. år.

tøtte
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.08