23948sdkhjf

Udvidelse hos byggepladsens ordensdukse

E.P. Service har skabt en god og miljørigtig forretning ved at rydde op og affaldssortere efter de "rigtige" håndværkere – besparelse 100 kr. pr. time
NCC bruger dem, MT-Højgaard ligeså – og en lang række lokale og regionale entreprenører, ejendomsudlejere, boligselskaber etc. hjemme i Nordjylland gør det samme.

Byggeplads-oprydning lyder hverken særligt spændende, eller som noget man isoleret bliver rig af, men såvel det 15 år gamle Aalborg-firma E.P. Service, som dets ca. 50 mere eller mindre faste kunder tjener gode penge på, at virksomheden de seneste år har identificeret denne særlige niche indenfor byggebranchen, som bliver stadig mere efterspurgt i takt med at miljøreglerne strammes år for år. Mens Per Husums firma for tre-fire år siden alene beskæftigede traditionelle serviceassistenter, der som hovedregel først rykkede ind og gjorde rent, når håndværkerne var helt færdige på byggepladsen, så har man de seneste år kunnet specialisere tre folk til udelukkende at gå med ind langt tidligere i forløbet og tage sig af f.eks. affaldssortering og manuel oprydning lige der, hvor gummiged og rendegraver har gjort det groveste. Netop nu står E.P. Service netop foran at ansætte yderligere to folk til den særlige type manuel opgave.

Rydder op på Nordkraft

For oprydning er stadig en undervurderet, men stor udgift på byggepladsen, enten entreprenørerne er kontraktligt forpligtet, eller bygherren selv har besluttet sig for at for at stå for denne "kedelige" del af byggeprojektet. Lige nu har NCC - med E.P. Service som underleverandør – ansvaret for byggepladsen på en af Nordjyllands største byggepladser i flere år: Omskabelsen af byens, markante, tidligere kulkraftværk, Nordkraft - til giga-kulturhus i 13 etager:

- Jeg har selv to folk sat af til byggepladsoprydning. Det er bare ikke altid nok. Og i spidsbelastningsperioderne trækker vi så på E.P. service, der er god til at sende de rigtige folk, der kan tage fat med kort varsel, forklarer NCC’s byggeleder på Nordkraft, Tonny Korsbakke.

Efter flere års kostbar ombygning og op til et par hundrede håndværkere, repræsenterende 20-30 fag og underentrepriser, der i princippet alle "roder" på byggepladsen, ved Tonny Korsbakke, hvad han taler om. De seneste par måneder har reelt været en lang spidsbelastningsperiode hen mod aflevering af projektet.

- E.P. Service er hyret til at lave det, som vi selv burde have gjort i går, fortsætter han.

Et andet sted i Aalborg sidder Michael W. Henriksen som afdelingschef hos C.W. Obel Ejendomme, der bygger og udlejer kvalitetsejendomme primært til erhverv. Han forklarer, at arbejdet altid er klemt i sidste del af byggeperioden, og at de nye lejere i Obelbyggerierne har krav på at kunne rykke ind til tiden.

- Per Husum og hans folk er uhyre positive mennesker. Jeg har somme tider helt dårlig samvittighed over at ringe op en lørdag formiddag. Men som Husum altid siger. "Vi finder en løsning," forklarer Michael W. Henriksen, der pointerer, at han bagefter fordeler regningen på de enkelte entreprenører, der slap for at gøre det oprydningsarbejde, som de kontraktligt ellers var forpligtet til.

- Det er ofte billigere for os, at have E.P. Service at trække på, frem for at tvinge entreprenørernes egne folk til at rydde ordentligt op efter sig. Det er ikke, fordi håndværkerne nægter. Det interesserer dem bare ikke. Udførelsen bliver ikke optimal. Det koster en masse dyr spildtid, mens håndværkerne venter på hinanden.

Forbedrer arbejdsmiljø

Hemmeligheden ligger til dels i affaldssortering:

- Ved at give os selv tid til at fordele affaldet i f.eks. murbrokker, jern, elrester, ventilationsrør, gipsplader, brændbart, glas og paller etc. slipper vi for mange af affaldsafgifterne på de kontrollerede lossepladser, forklarer Husum.

Han nævner, at de sparede afgifter pr. sorteret container let løber op i mange tusinde kroner. Nogen gange kan metalaffaldet ligefrem sælges.

- Bl.a. derigennem, og fordi mine folk er yderst fokuseret på opgaven, kan vi typisk spare kunden for en 100 kroneseddel i timen, frem for at lade dennes egne medarbejdere løse opgaven, fremhæver Per Husum.

Ifølge entreprenørerne findes der ikke noget værre, end når ens medarbejderes værktøj en morgen de møder, er væk, måske forsvundet i rodet under bunker af andre håndværksgruppers knækkede gipsplader, tilskårede beslag, afmonterede radiatorer og bjerge af støv m.m.. Det kan koste halve timer af dyr arbejdstid. Men på eksempelvis Nordkraft er hjælpen kun få minutter væk. Så rykker E. P. Service-folkene frem bevæbnet med masser af knofedt, vilje og bl.a. den mandsstore Dustcontrol-industristøvsuger med et mundstykke på 75 cm og en sugeevne, der kan lette eternitrester fra græsplæner. Og samtidig forbedres hele arbejdsmiljøet.

Gør en tydelig forskel

Men hvad får raske og rørige mænd til at påtage sig dette ikke særligt profilerede oprydningsarbejde. To ud af de tre byggepladsfolk hos E.P. har været ansat i mere end ti år og kunne dårligt tænke sig andet?

- Jamen jeg har bl.a. også været maskinarbejder, skraldemand, køkkenskabspakker og stået dagen lang ved en drejebænk og spyttet den samme metaldims ud. I det her job er variationen meget større. Hver dag byder på nye opgaver ude og inde. Jeg tjener en god løn og kan tydeligt se, at jeg har gjort en forskel, når jeg har været der, fortæller 50-årige Bjarne Olesen, der også holder af den selvstændighed, han føler, der følger med jobbet. Ofte klarer han og Per Husum dagens drøftelse af dagens arbejdsopgave med en hurtig sms.jfr
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125