23948sdkhjf

Giv et praj om oversvømmelser

Med app’en G!v et praj kan du bruge din smartphone til at indberette oversvømmelser efter f.eks. skybrud til dit forsyningsselskab
Med app’en "G!v et Praj" kan du via din smartphone tippe dit lokale forsyningsselskab, hvis du støder på oversvømmede områder.

Forsyningsselskaberne bruger informationen til at imødegå og forebygge fremtidige oversvømmelser, og borgernes bidrag er vigtige i den sammenhæng, da medarbejderne umuligt kan nå at registrere alle større og mindre oversvømmelser som følge af skybrud eller lignende selv.

G!v et Praj app'en kan hentes gratis til iPhone på App Store eller Android smartphones på Google Play. Når du støder på et oversvømmet område, som du ønsker at indberette, åbner du app’en på din smartphone og tager et billede af oversvømmelsen. Herefter vælger du kategorien

"Oversvømmelse/vand på terræn" fra det ene af de to kategori-hjul. Hvis du har mulighed for det, kan du også angive dybde samt kilden til oversvømmelsen eller tilføje en kort kommentar. Til sidst trykker du "send", hvorefter dit praj vil blive formidlet videre til det rette forsyningsselskab eller den relevante myndighed.

App’en forsyner billedet med en præcis positionsangivelse ved hjælp af gps’en i din telefon. Skulle gps’en være unøjagtig, vil du blive bedt om at angive nærmeste adresse eller vælge positionen på et kort – på den måde ved forsyningsselskabet, nøjagtig hvor oversvømmelsen befinder sig.

Om G!v et Praj

G!v et Praj er udviklet af firmaet Intergraph, som også står for at formidle indkomne praj videre til kommuner og forsyningsselskaber mindst en gang i døgnet. App’en kan også anvendes til at indberette andre forhold som f.eks. huller i vejen, bjørneklo eller manglende gadelys til kommunen eller forsyningsselskabet.

Intergraph stiller tjenesten og applikationen gratis til rådighed for alle parter. Hvis kommunen eller forsyningsselkabet ønsker at modtage praj øjeblikkeligt i stedet for blot én gang i døgnet, er det muligt at tegne et abonnement på tjenesten.

Det er op til det enkelte forsyningsselskab eller den enkelte kommune at vurdere, hvordan de behandler indkomne praj. Støder du på forhold, der kræver øjeblikkelig reaktion, anbefaler Intergraph, at du kontakter forsyningsselskabet eller kommunen direkte.

tøtte
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078