23948sdkhjf

76 pct. vil skifte job inden for det næste år

Helt præcis 76 procent af danske lønmodtagere overvejer seriøst at skifte job inden for det næste år. Sikkert en overraskende udmelding for mange arbejdsgivere, som har gået i den tro, at ansatte i dårlige, økonomiske tider bliver i deres job.
Kelly Services, der er én af verdens største formidlere af arbejdskraft, har netop offentliggjort en international undersøgelse, hvor 170.000 ansatte i 30 lande, herunder 2.500 i Danmark, blev bedt om at vurdere potentielle arbejdsgivere, de mennesker, der har indflydelse på deres karrierevalg samt brugen af sociale medier i forbindelse med jobsøgning.

Undersøgelsen viser overraskende, at danske medarbejdere under finanskrisen ikke har gjort medarbejderne mere loyale over for deres arbejdsplads. Tværtimod.

De ansatte føler, at virksomhederne de senere år har nedprioriteret indsatsen over for personalet.

Resultatet er, at de savner karrieremæssige udfordringer. Kun 49 pct. er glade for deres job, og kun 39 pct. fortæller, at de har et meningsfuldt arbejde. Sammen med det faktum, at de fleste heller ikke føler, at de bliver værdsat af ledelsen, får hele 76 pct. til at overveje at skifte job inden for de kommende 12 måneder.

De ældre er mest mobile

Undersøgelsen viser i øvrigt også en hel ny tendens, når det drejer sig om aldersfordelingen på dem, der ønsker et jobskifte. For nu er det faktisk de ældre årgange (49-65), der er mest opsatte på at finde nyt arbejde.

- Mange af arbejdsgiverne har fejlagtigt troet, at de ansatte var tilfredse blot de havde et job. Men det punkterer denne her undersøgelse.

Hvis ikke de tilbydes meningsfuldt arbejde og løbende karrieremuligheder, siver de hurtigt over til konkurrenterne eller måske vælger helt nye karrierer – uanset, om vi har gode eller dårlige konjunkturer, fortæller Henrik Bruun, der er direktør for Kelly Services i Danmark.

Kritiske job-ansøgere

De ansatte er ikke bare kritiske over for deres nuværende job. Også nye potentielle arbejdsgivere bliver vurderet særdeles grundigt. Og her benytter mindst halvdelen af de adspurgte sig af de sociale medier. En tankevækkende udvikling, for nu er det ikke længere kun virksomhederne, der undersøger alt om en ansøger, nu går tendensen også den anden vej.

- En virksomhed, der ønsker at tiltrække de rette kompetencer, bør tage denne holdningsændring meget alvorligt. Det betyder i praksis bl.a., at mange bør revurdere det materiale, de har liggende på Facebook, Twitter og andre sociale medier, fremhæver Henrik Bruun.

tøtte

Læs mere om undersøgelsen her
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078