23948sdkhjf

Påfaldende tavshed om letbaner

Med en stigning af indbyggertallet i København på over 100.000 over de næste få år er det på tide at få letbaner i spil. Der har været besynderlig tavst om letbaner i hovedstadsområdet, mener branchedirektør hos Danske Anlægsentreprenører
Danmark er på vej til at blive et letbaneland. I Aarhus og langs Ring 3 ved København er finansieringen på plads mens Odense, med udnævnelsen af den tidligere DSB-direktør Mogens Hagelskær, er godt på vej.

Spørgsmålet er, om ambitionerne for hovedstadsområdet står mål med det stærkt voksende indbyggertal og viljen hos erhvervslivet til at slå sig ned i København.

Det kan Niels Nielsen, direktør i Danske Anlægsentreprenører under Dansk Byggeri, godt tvivle på.

- Jeg vil opfordre Københavns beslutningstagere til at tænke kreativt og ikke blot nøjes med en enkelt letbane langs Ring 3, siger han til Licitationen - Byggeriets Dagblad.

Han skynder sig dog at tilføje, at Ring 3-letbanen er god for København, idet den binder mange betydningsfulde områder sammen, og skaber grundlag for erhvervsudvikling.

- Men for hele trafikudviklingen i hovedstadsområdet vil det være nyttigt at se på yderligere muligheder for letbaner, eftersom de har mange fordele. De kan transportere mange mennesker og integreres i andre trafikløsninger. Man kan på visse strækninger have åbne områder, hvor cykler, biler og fodgængere kan passere, og det giver stor fleksibiltet.

Behov på Carlsberg

Han forudser, at et af de steder, et “letbaneslag" vil stå, bliver omkring den nye Carlsbergby, et område, der efter 140 års hermetisk tillukning, nu er ved at åbne sig mod resten af Vesterbro.

Anlægsdirektøren har dog ikke fornemmelse af, at spørgsmålet om en letbane på Carlsberg vil blive genovervejet lige med det samme, trods mange protester fra Valby Lokalråd.

Niels Nielsen mener, at også Nordhavn fortjener en letbane-diskussion.

- Nu bliver Nordhavn ganske vist forsynet med en afgrening af metroen, men med 100.000 nye indbyggere inden for ganske få år i København handler det om at tænke fremad, siger Niels Nielsen.

- Man skaber gode mulighed for Nordhavn lige nu, men der er behov for mange andre infrastrukturløsninger i København, og det er vigtigt, at man bruger hele viften af muligheder. Derfor bør man tage letbaneløsninger ind.

Erfaringer fra udlandet viser, at letbaner nemt lader sig integrere i byer på over en halv mio. indbyggere. Derfor er der behov for, at politikerne nu viser mod og træffer de nødvendige beslutninger, siger Niels Nielsen.

At styrke letbaner

Om debatten om Loop City, afløseren for Fingerplanen, også vil indgå i letbanediskussionen, er måske mere tvivlsomt, eftersom Loop City arbejder meget med HH-banerne og fjerntrafik.

- Men vi kan ikke udelukke det. Udfordringen lige nu, siger Niels Nielsen til Licitationen, er at få inkorporeret trafikplanlægningen i hovedstaden i øvrigt, og hvordan man sikrer plads til letbaner. Der er sket meget i København i de senere år og metroen har været syvmileskridt i udviklingen. Men der, hvor man kan sige, at vi mangler lidt, på trods af, at vi har Ring 3-letbanen på plads, er, at vi fuldt ud spiller på alle klaverets tangenter. Der har været påfaldende tavst omkring yderligere letbaner. Jeg tror ikke man kan klandre metroselskabet, og der er ikke egentlig modstand mod det, men man mangler fokus på det. Derfor er det vigtigt, at man laver mere målrettede undersøgelser for at fremtidssikre og øge forståelsen af at letbaner er et plus i trafikafviklingen.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062