23948sdkhjf

Gør det du er god til!

Det kan lyde lidt flot, at man her i en krisetid skal sige nej til opgaver. Men hvis risikoen for at tabe penge på opgaven er stor, så er beslutningen vel ikke så svær
- Hvis du ved, hvad du og din virksomhed er god til, så er du allerede godt på vej til at skabe bedre indtjening.

Udgangspunktet er, at du alt andet lige har bedre muligheder for at tjene på en opgave som du har erfaring i at løse frem for en opgave, som du måske kun har udført et par gange tidligere og som du måske kun lige akkurat får til at gå hjem.

Det skriver chefredaktør Klaus Tøttrup på lederplads i den udgave af Mester Tidende, som netop er kommet på gaden.

- Det gælder med andre ord om at kunne styre sin risiko ved at påtage sig en given opgave og dermed på forhånd have mulighed for at vurdere om det er en opgave der er værd at beskæftige sig med sig med.

Det kan lyde lidt flot, at man her i en krisetid skal sige nej til opgaver. Men hvis risikoen for at tabe penge på opgaven er stor, så er beslutningen vel ikke så svær.

At styre sin risiko benhårdt og kun vælge de opgaver som svarer til firmaets spidskompetencer kan imidlertid også blive en sovepude. For hvis man ikke samtidig udvikler og udvider virksomhedens kompetencer kan man risikere at går helt i stå.

På den anden side er det en udfordring i sig selv at kunne gøre det man er god til endnu bedre i forhold til konkurrenterne - både hvad angår pris og kvalitet.

Som en tommelfingereregel er det derfor ganske fornuftig – og godt for bundlinjen – at du gør det du er god til!

Pointen er imidlertid, at du med effektiv risikostyring også ved, hvornår du tager en kalkuleret risiko ved at løse en given opgave, understreger chefredaktør Klaus Tøttrup på lederplads i Mester Tidende.

Læs om Mestertipkurset "Få styr på risikoen"

Læs også "Vælg dine opgaver med omhu"
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109