23948sdkhjf

Selvstændige tøver med at søge hjælp, når økonomien kører af sporet

At havne i en situation, hvor man ikke aner, hvad man skal gøre, ikke kan betale regningerne og Skat truer med en udlægsforretning, er en traumatiserende oplevelse. Alligevel søger alt for få ejerledere gratis hjælp i tide.

I årevis har Early Warning gratis givet uvildig og fortrolig vejledning til virksomheder, der er kommet i krise.

Et tilbud, der ikke mindst under finanskrisen, burde have fået telefonerne til at gløde hos de 100 frivillige rådgivere eller den række af konsulenter, der er tilknyttet Early Warning.

Alligevel tyder meget på, at langt flere virksomheder burde bruge tilbuddet, der måske kan reddet dem fra konkurs - eller hjælpe med en mere smertefri udgang på problemerne.

Et år for sent
- Naturligvis kræver det, at folk ved, at vi findes. Vi prøver at blive kendt hos dem, der er tæt på ejerlederne. Ægtefæller, banker, revisorer og så videre, siger Svend Røge, der er national projektleder i Early Warning, og giver som eksempel ægtefællen, der har talt om at ringe til Early Warning i et helt år, men først har fået lov, da det reelt var for sent at rede virksomheden.

- Erkendelsesfasen kan være meget svær. At komme ud i en situation, hvor man ikke aner, hvad man skal gøre, ikke kan betale regningerne og hvor Skat truer med en udlægsforretning, er en traumatiserende oplevelse.

Tænd dine højttalere og hør hele interviewet om, hvad du skal gøre, hvis
virksomheden
er kommet i økonomiske problemer, der er vanskelige at klare. 

- Folk venter og håber på at der sker et eller andet, som kan redde dem. Og det betyder, at de ofte henvender sig for sent. Så er alle reserver og ressourcer opbrugt, og så bliver det ikke længere et spørgsmål om at redde virksomheden, men om hjælpe med at finde den bedste måde at afvikle virksomheden på, forklarer Svend Røge.

Ejerledere får ondt i identiteten
Early Warnings hjælp er et gratis tilbud til alle mindre virksomheder. Fra den helt lille enkeltmandsvirksomhed til større firmaer med op til 100 ansatte. Men kendetegnende for dem er, at de er ejerledede. Og netop der findes årsagen til at så mange tøver med at søge hjælp måske:

- Mange selvstændige opfatter deres egen identitet som virksomhedsejer og en dygtig forretningsmand, der kan forsøge sin familie. Når man så havner i en situation, hvor det ikke går godt, så er det svært at erkende, at man skal fat i os, for at hjælpe, lyder det fra Early Warnings nationale projektleder.

I interviewet med Svend Røge, som du kan høre ved at tænde dine højttalere og klikke på pilen i den sorte bjælke ovenfor, kan du få en lang række råd om, hvad du bør gøre, hvis virksomheden er kommet i økonomiske problemer. Og høre, hvornår det er på tide at få andre til at hjælpe med at løse dem, inden det er for sent.

 

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094