23948sdkhjf

Mænd og kvinder ser vidt forskelligt på opgaven som leder

Mens kvindelige ledere prioriterer arbejdsglæde og trivsel, lægger mændene vægt på resultater og løse problemer, viser ny undersøgelse
Der er stor forskel på, hvilke kompetencer man skal have som leder – alt efter, om man spørger en kvindelig eller en mandlig leder.

Det viser en ny undersøgelse fra organisationen Lederne.

I undersøgelsen er lederne blevet bedt om at pege på op til otte ud af 25 kompetencer, som de mener, er de vigtigste at bære rundt på i det nuværende lederjob.

På linjelederniveau viser det sig, at kvinderne i langt højere grad end de mandlige lederkolleger prioriterer evnen til at skabe trivsel og arbejdsglæde, planlægge opgaver, opnå samarbejde og dialog og gennemføre forandringer.

Omvendt sætter flere mandlige linjeledere ifølge organisationens undersøgelse blandt andet kryds ved kompetencer som at løse problemer, skabe resultater og træffe beslutninger.

Trivsel og problemer
Og forskellene er ifølge Lederne markante.

Eksempelvis peger 59 procent af kvinderne mod 43 procent af mændene på, at evnen til at skabe trivsel og arbejdsglæde er blandt de vigtigste kompetencer. Omvendt har 40 procent af mændene mod 32 procent af de kvindelige linjeledere sat hak ved kompetencen "løse problemer".

- Undersøgelsen understreger, at der ér reel forskel på, hvordan mænd og kvinder forstår deres ledelsesopgave, og hvilken vej de vælger for at nå målene. Som udgangspunkt er dét rigtig positivt. Det viser nemlig betydningen af diversitet i forhold til køn, når virksomhederne skal ansætte ledere. De to køn supplerer hinanden fortrinligt – også når det gælder måden at lede på, fastslår chefkonsulent hos Lederne Marianne Rasmussen.

Resultater der tæller
Når man ser på hele gruppen af privatansatte mellem- og linjeledere og ikke splitter svarene op på køn, kommer evnen til at skabe resultater ind som topscorer blandt alle opstillede kompetencer.

49 procent af mellem- og linjelederne mener, at evnen til at skabe resultater er en af de vigtigste kompetencer i det nuværende lederjob, skarpt forfulgt af evnen til at skabe trivsel og arbejdsglæde, evnen til at inspirere og motivere samt evnen til at tage ansvar.

Undersøgelsen, der er baseret på svar fra 1.178 ledere, er foretaget i samarbejde med analyseinstituttet YouGov.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079