Ny Opel Zafira med avanceret sikkerhedssystem
Opel er på vej med en opdateret udgave af den syv personers Zafira med ny kabine, ny front og OnStar, der bliver standardudstyr på alle versioner
Siden introduktionen af den første Zafira i 1999 har Opel solgt 2,7 millioner eksemplarer
Den nyeste version kommer til salg efter sommerferien, og de første biler lander i Danmark senere på året.
Ud over en ny front er instrumenteringen i Zafira fornyet med bl.a. Opels service- og sikkerhedssystem OnStar som standardudstyr på alle versioner. Med OnStar kan man kontakte en servicemedarbejder ved tryk på en knap og føre en samtale med vedkommende på dansk. Det giver mulighed for at få hjælp til information om bilen, til automatisk download af destinationer til bilens navigationsanlæg og til automatisk nødopkald, hvis bilen kører galt og en airbag udløses.
I det sidste tilfælde ringer bilen automatisk op til OnStar servicecenteret, og hvis servicemedarbejderne ikke kan få bekræftet, at alle i bilen er OK, sendes en ambulance til uheldsstedet.
På alle versioner er en syv tommer trykfølsom farveskærm med mulighed for navigation med Apple CarPlay og Android Auto standardudstyr. Det er også muligt at tilkøbe en syv tommer skærm med indbygget navigation uafhængig af ens egen telefon.
Op til syv pladser eller 1.860 liter bagage
Sædesystemet fra Zafira Tourer videreføres på den nye Zafira, hvilket giver mulighed for at klappe to indbyggede sæder op fra tredje række i bilen, så der er plads til syv personer. Opels såkaldte ”lounge seating” findes også på den nye version.
Med lounge seating kan de tre sæder i anden sæderække omdannes til to sæder med stort armlæn i midten. Sæderne rykkes lidt ind mod midten af bilen og længere tilbage, så der bliver ekstra skulder- og benplads på anden sæderække. Med fem sæder i brug har Zafira plads til 710 liter baggage opgjort efter ISO 3832 standard. Det kan øges til 1.860 liter, hvis anden sæderække foldes sammen.
Zafira kan udstyres med automatisk fartpilot, der også fungerer som en nødbremse, hvis føreren overser en opbremsning fra de forankørende biler. Når den automatiske fartpilot aktiveres, holder bilen altid samme sikkerhedsafstand til den forankørende og tilpasser farten efter trafikken.