23948sdkhjf

Vild V6-motor i ny Amarok

VW viser igen vejen i pick-up klassen med en voldsom 224 hestes V6’er
130 Nm mere drejningsmoment i den nye topmodel i VW Amarok V6 serien end i den kraftigste model hidtil. Det er er vildt, men selvom den nye 3-liters Amarok er hurtig, så er den nærmest lydløs at køre i, viste den første test på sydtyske landeveje.

VW har valgt V6 teknik til at opfylde de nye Euro 6 miljøkrav – en motor, som de har hentet hos Audi. Amarok vil kun kunne fås i V6 udgave fremover, men der fås også mere beskedne motorer på 163 og 204 hk. 163 hk udgaven kommer dog først næste år. De andre om kort tid.

Samtidig introduceres et udstyrsniveau over Highline kaldet Aventura, der er en sportsdesignet udgave spækket med udstyr. Det glæder f.eks. Xenon-lygter med LED, bakkamera og 18 tommer alufælge.
I øvrigt er designet nyt – og instrumentering og sæder er nye. Firehjulstrækket er genbrug, men dog opdateret.

Tre versioner
Der er tre versioner; en standard med baghjulstræk samt to 4Motion udgaver. I førstnævnte tilkobles forakslen i kombination med en manuelt gearkasse – i førstnævnte med permanent firehjulstræk sammen med et Torsen differentiale med otte trins automatgearkasse. Bilen laster et tons, mens trailervægten er 3,5 tons.

Standard herhjemme bliver Servotronic styretøj – det er mere præcist og hurtigere at arbejde med, og som gør kørsel i terræn mere komfortabelt.
VW havde anlagt en off-road bane ved en grusgrav – og uanset sværhedsgraden, så mestrede den nye Amarok V6 opgaven uproblematisk.

VW vil ikke tilbyde Amarok fra fabrik med uafhængig affjedring. Man har til gengæld to typer bladfjedre, hvor to plus ét lag er standard – men tre plus to lag er for heavy duty kørsel.
Så på en gammel affaltvej var der lidt uro at spore i bagvognen, når man kørte uden læs – modsat den uafhængigt affjedrede Nissan Navara.

VW topchef Eckhard Scholz kommentar til det er, at Amarok ikke er en Mickey Mouse off’roader. Det er en ægte pick-up, der klarer de værste udfordringer i terrænet. Ellers må man købe en SUV-model.
Også i Amarok har VW valgt SCR-efterbehandlingssystem (Selective Catalytic Reduction) og AdBlue tilsætning for at klare Euro 6 miljøkravene, men den klarer alligevel 13,2 km/l i gennemsnit.
Priserne for en Highline udgave med 224 hk bliver ifølge importøren 333.800 kroner plus moms. Vælger man en Comfortline med 204 hk, koster den 301.665 kroner.

Amarok V6 224 hk
Motor: 3 liter V6 TDI.
Ydelse: 224 hk.
Moment: 550 Nm v. 1.400-2.700 omdr.
Topfart: 193 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 7,9 sek.
Forbrug/snit: 13,2 km/l.
Trailervægt: 3,5 tons.
Træk: 4Motion/Torsen differentiale.
Gearkasse: 8 trins automatic.
Til/frakørselsvinkler: 29/24 grader.
Rampevinkel: 23 grader.
Pris Highline: 333.800 kr.

Artiklen er en del af temaet Varebiler.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078