23948sdkhjf

Varebil med 50 procent længere rækkevidde

Renault er på vej med en opdateret Kangoo el-varebil, som ventes at få større interesse for danske kunder. Den har en rækkevidde på over 200 km pr. opladning

Renault er nu klar med anden generation af sin elektriske varebil, Kangoo Zero Emission. Den har 50 procent længere rækkevidde end den nuværende og kan køre op til 270 km på en opladning ved blandet kørsel.

Den nuværende kan nå 170 km ved blandet kørsel og måske knap 100 km i daglig brug.

Der har fået en dobbelt så kraftig lader, så nu kan bilen oplades på seks timer i stedet for otte – og man kan i frokostpausen nå at ”lade” 35 km oveni. Batterierne yder 33 kW.

Renault samarbejder i øvrigt med koreanske LG og henter en masse know how fra Formel E-mesterskabet.

Testet i Paris
Vi har været i Paris for at prøve den nye Kangoo, og det er mærkbart, at man ikke længere skal holde skarpt øje med el-måleren. Bilen er stadig ganske hurtig – især ved accelerationer.

Nyt er et spejl bag solskærmen, som kan fange trafikanter i den blinde vinkel. Systemet blev første gang vist i Renault Trafic.

Den lyd, som bilen udsender under 30 km/t, er ret irriterende. Den skal advare andre trafikanter mod den lydløse elbils fremfærd. Man kan skifte mellem flere lyde.

Man kan i det hele taget tvivle på lydens virkning, for mange cyklister og fodgængere bruger konstant headsets!

Årets varebil i 2011
Kangoo Z.E. kom frem i 2011 og vandt prisen ”Van of the Year” i Europa og den danske ”Årets Varebil” titel.

Bilen har siden solgt godt. Man anslår, at knap 35 procent af alle el-drevne varebiler i Europa er Kangoo Z.E.

I Frankrig er det franske postvæsen en stor kunde.

Avancerede systemer
Sammen med den nye Kangoo Z.E. lancerer Renault også flere forskellige avancerede systemer.

Z.E. Trip og R-Link viser vej til Europas ladestandere.

Med Z.Z. Pass kan man betale for opladningen med sin smart phone. Systemet er udviklet sammen med Bosch og kommer snart i nordiske lande.

Nyt er også Z.E. Connect, hvor man kan følge bilens data via iPad eller smart phone. Z.E. Connect Pro er en form for flådestyring, hvor man som kan følge bilens vej og overvåge ladestanden.

Med Z.E. Inter@ctive kan man via PC, iPad eller smart phone koble sig op på nettet og indstille opladningen.

Mange udgaver
Den nye Kangoo fås i mange udgaver. Ved præsentationen viste man en særlig tiplads-udgave og en box-bil med seks kubikmeter alukasse – to kubikmeter mere end Maxi-udgaven og næsten det samme som den mindste Trafic.

Standardbilerne har op til 3,5- og 4,6 kubikmeter varekasse - sidstnævnte gælder for Maxi-versionen. Lasten kan veje op til 650 kg. Den specielle box-udgave vil også kunne bestilles i Danmark.

Den nye Kangoo vil være hos forhandlerne i begyndelsen af oktober. Priserne begynder ved 220.000 kr.plus moms og levering- Maxi-udgaven kommer til at koste 240.000 kr.

Priserne er inklusive batteri. Tidligere koster bilen fra 160.000 kroner plus moms – og hertil kom så batterileje på 699 kroner pr. måned ved 10.000 km. Batterierne lever cirka 10 år i en bil – og har derefter deres andet liv på 10 år som stationære batterier.

Ingen beskatning
I dag beskattes el-personbiler med 20 procent herhjemme; men der betales ikke afgift, når el-bilen er varebil!

Til næste år vil også Renault Master kunne fås som el-bil i en Z.E. udgave. Den produceres i øvrigt i samarbejde med selskabet PVI, som rfenault netop har overtaget, og som er kendt som producent af elektriske renovationsvogne. Frederiksberg Kommune har én. Renault har ikke meldt noget ud om, der er en elektrisk drevet Trafic på vej.

Kangoo produceres på Maubeuge fabrikken i Nordfrankrig sammen med Mercedes-Benz Citan; men endnu er det kun Kangoo, som fås som el-bil.

Nissan har i øvrigt vist vejen med hurtig opladning af blandt andet e-NV 200 el-varebilen og Leaf personbilen, hvor Renault har søgt andre systemer med fokus på opladning om natten; men på sigt vil der ske en sammensmeltning af de to systemer, så også Renault elbiler kan benytte hurtig ladning.

Renault lancerer også brugen af el-bilen som kraftcenter, hvor bilen kan give strøm til huset i spidsbelastningstider og omvendt modtage strøm fra huset om natten.

Konceptet hedder ”vehicle-to-grid” og ”grid-to-vehicle”. Det kendes allerede fra Nissan og benyttes herhjemme for eksempel af Frederiksberg Kommune.

Artiklen er en del af temaet Varebiler.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.08